Charterresor frÄn Kjula kan bli verklighet

Före Ärsskiftet kan det finnas en undertecknad avsiktsförklaring kring försÀljningen av flygplatsen i Kjula.

Inom nÄgra Är kan det gÄ att flyga charter frÄn Kjula utanför Eskilstuna.

Inom nÄgra Är kan det gÄ att flyga charter frÄn Kjula utanför Eskilstuna.

Foto: Mikael Andersson/TT

Eskilstuna kommun2019-11-26 21:44

Kommunföretag AB:s styrelse har informerats om flygplatsprojektets status. En del frÄgetecken har ocksÄ rÀtats ut sedan Eskilstuna-Kuriren senast skrev om planerna.

Det globala konsultföretaget Blend Financial Services Ltd, med huvudkontor i Mumbai, Indien uppges vara en av de tre aktörer som ingÄr i det omtalade konsortium som visat intresse för att köpa och utveckla Eskilstuna flygplats till "en internationell flygplats".

Blend pekas ut som huvudrÄdgivare och finansiell koordinator. Via Blend ska det Àven finnas andra potentiella intressenter, sÄvÀl europeiska som nordiska. NÄgra uppgifter kring den "Dubaibaserade industrigruppen" har Ànnu inte offentliggjorts.

Enligt David Hofmann, vd för det kommunÀgda logistikbolaget, vill konsortiets representanter inte nÀmna det bolagsnamnet innan affÀren Àr klar.

Enligt konsortiets önskemÄl ska ett LOI (letter of intent) eller avsiktsförklaring vara pÄskrivet redan före Ärsskiftet. DÀr ska det framgÄ att konsortiet ges exklusiv rÀtt att förvÀrva den befintliga flygplatsen, och att förvÀrvet ska kunna genomföras runt halvÄrsskiftet eller slutet av 2020. Enligt uppgift vÀntas priset uppgÄ till 200-250 miljoner kronor.

I projektets andra fas tillkommer förvĂ€rv av "tillkommande utvecklings- och expansionsyta". Kring fas tvĂ„ ska det finnas ett avtal under sensommaren nĂ€sta Ă„r och det ska innefatta bland annat ny flygterminal, perrong, parkering samt cirka sju kilometer dubbelspĂ„r pĂ„ jĂ€rnvĂ€gen. Det ska bekostas  av konsortiet. Byggtiden för att fĂ„ till ett tĂ„gstopp vid flygplatsen i Kjula uppskattas till cirka fem Ă„r.

SÄ lÀnge behöver det dock inte dröja innan de första förÀndringarna börjar synas.

–Det stora paketet, med terminal och allt, tar runt fem Ă„r att fĂ„ pĂ„ plats. Konsortiet vill dock kunna locka internationell trafik sĂ„ fort som möjligt efter ett förvĂ€rv. Det kan vara chartertrafik. 

Enligt David Hofmann har Blend, som Àven har verksamheter i Dubai, Singapore, Kenya och England, köpt flygplatser tidigare.

– De har varit med och finansierat ett antal flygplatser, sĂ€ger David Hofmann utan att kunna precisera vilka.

– Vi kommer förstĂ„s att granska Blend nĂ€r vi gĂ„r vidare med detaljerna som syftar till att fĂ„ ett avtal.

Är Blend spindeln i nĂ€tet?

– Ja, Ă„tminstone nĂ€r det gĂ€ller den finansiella delen. Blend Ă€r finansiell koordinator och plockar in intressenter som Ă€r med och finansierar olika delar av projektet.  

Karta: Eskilstuna flygplats
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!