Dialect levererar it- och telefonilösningar till framför allt företag. Den rikstäckande kedjan bildades 1995. Huvudkontoret ligger i Solna och under tisdagen lämnades en konkursansökan in till tingsrätten.

Av kedjans 45 butiker är hälften helägda av Dialect AB, medan den andra hälften drivs via franchiseavtal.

Eskilstunabutiken ägs av Dialect och drivs nu av en konkursförvaltare. Enligt Fredrik Tenelius kommer inte företagets kunder att beröras av konkursen.

– Vi har ringt runt till alla våra kunder och meddelat vad som hänt. Butiken har öppet som vanligt. Konkursförvaltaren för en dialog med parter som kan tänkas gå in som ny ägare och jag är förhoppningsfull att vi har en lösning inom en vecka, säger han.

Butiken i Eskilstuna har fyra anställda och verksamheten är framför allt nischad mot olika typer av fordonslösningar.

– Det handlar om telefoni men också installation av taxametrar och alkolås, där Eskilstuna kommun är en av våra stora kunder. Anledningen till konkursen är att många av företagets enheter haft alltför svag lönsamhet. Men det gäller inte Eskilstunabutiken, den går bra. Det är därför jag är övertygad om att det här kommer att lösa sig.

Dialectkedjan har också ett ekonomikontor i Strängnäs som berörs av konkursen.

– Där jobbar tre-fyra personer som sysslar med fakturering och bokföring. Men vad som händer där framöver törs jag inte uttala mig om, säger Fredrik Tenelius.