E-barometern för första kvartalet 2019 har presenterats. Den görs av Postnord i samarbete med Svensk digital handel och Hui research. E-handelsåret 2019 började med en total tillväxt på 15 procent.

Den nya barometern visar att nära hälften (49 procent) av alla som e-handlade gjorde det via sin mobiltelefon.

Fler än åtta av tio är villiga att vänta en till två dagar extra för ett miljövänligare leveransalternativ och tre av fyra konsumenter är beredda att betala fem kronor mer för detta.

De svenska konsumenterna väljer mer och mer att nätshoppa i inhemska webbutiker. Det kan bland annat bero på skärpta momsregler och hanteringsavgifter, men också på att prisbilden blivit mindre intressant och hållbarhet viktigare. De vanligaste hållbarhetsåtgärderna i relation till leveransen från svenska e-handlare är att använda återvinningsbara förpackningsmaterial, digitaliserade kundutskick som exempelvis fakturor, manualer och garantier samt att reducera mängden förpackningsmaterial per vara.

68 procent av Sveriges befolkning e-handlar minst en gång varje månad. En sörmlänning handlade för 1817 kronor en genomsnittlig månad under mätperioden januari 2017 till november 2018. Stockholmarna e-handlar mest, för 2 233 kronor i genomsnitt per månad.

Apotea är favoritwebbutik när det gäller fysiska varor och även den webbutik som flest svenskar handlar ifrån. De erbjuder fri frakt och har dessutom två fraktalternativ märkta som miljöfrakt.

Webbundersökningarna är representativa för de 98 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. Alla undersökningar är gjorda med ett representativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år.