Det är för sjunde gången som White Guide Junior-Galan anordnas. White Guide, som nog för många är synonymt med sin restaurangguide, prisar även förskolor, skolor och seniorboenden runt om i Sverige inom totalt 13 olika kategorier.
När Eskilstuna-Kuriren når förskole-kockarna Anna Magdic och Jonna Rantanen över telefon har de inte riktigt hunnit landa i utmärkelsen ännu.
– Det här är verkligen ett kvitto för allt jobb vi gör, säger de, och förklarar att de vill fortsätta utveckla köksverksamheten tillsammans med barnen.
För det är givetvis just barnen som är i fokus. De menar att de har ett stort ansvar att lägga en grund för dem vad gäller mat, eftersom de ofta är deras första kontakt med de offentliga måltiderna.
– Vi delar alla måltider med barnen för att se vad de tycker och hur de upplever maten, som måste vara vällagad, god och aptitlig att titta på. De är med oss inne i köket varje vecka för att hjälpa till. För de barn som kanske har lite svårt att äta kan det underlätta, då de får vara med och se vad vi gör för någonting, säger de.
Båda har en bakgrund som kockar inom den offentliga sektorn, men att jobba direkt mot barn anser de innebär en annan typ av glädje.
– Det är ju jätteroligt, man får direkta svar, och vi har en jättefin kontakt med barnen. De blir nyfikna, och är våra största kritiker, säger de och skrattar.
Åsa Ekholm, rektor vid British Junior i Eskilstuna, är smått överväldigad över det nytillkomna pris som skolan tilldelats – årets PEP-skola.
Priset är ett nytt samarbete mellan White Guide Junior och Generation PEP, som arbetar för mer rörelse och bättre matvanor hos barn och ungdomar, och tilldelas skolor som "både arbetar aktivt med fysisk aktivitet och serverar goda, näringsriktiga måltider".
– Det är fantastiskt! Det är en riktig laginsats där alla varit med, säger hon.
Hon menar att fokus på fysisk aktivitet är något som genomsyrat hela skolan sedan den startades 2009 och att priset är frukten av allt arbete de lagt ner.
Skolan har exempelvis infört det egna konceptet "Moving is Serious Fun", med schemalagd utomhuspedagogik och olika former av rörelse i klassrummet. Allt för att eleverna ska må bättre och att orka prestera i skolan med bättre studieresultat som följd.
– Vi började med rörelspedagogik redan från början, för vi har vetat vad det betytt för hjärnan för att man ska kunna koncentrera sig. Det gör vi för elevernas skull, men vi vill också visa andra hur viktigt det här är och uppmuntra dem att ta efter, säger hon.
I augusti 2018 öppnade deras eget skolkök, och det menar hon var ett viktigt steg för att ytterligare utveckla själva kombinationen mellan rörelse och måltiderna.
– Då fick vi in temat "hälsosamma måltider", där vi jobbar med rörelse, hälsa och pedagogik i matsalen tillsammans med mat i magen, eftersom det är det som gör att de orkar röra sig, säger Åsa Ekholm.