Här byggs Skandinaviens största modelljärnväg

I en gammal fabrikslokal i Kungsör bygger sex heltidsanställda en modelljärnväg som slår det mesta. Bakom projektet står 32 aktieägare med förre riksdagsledamoten Staffan Anger i spetsen.

‒Målsättningen är att nå 100000 besökare per år. Vi ska sätta Kungsör på kartan, säger han.

23 januari 2017 05:00

Bygget påbörjades för drygt ett år sedan och den 9 januari i år slog man upp portarna till det som ska bli Skandinaviens största modelljärnväg. Trots att anläggningen är under kontinuerlig uppbyggnad, samt att öppettiderna än så länge är begränsade till helgerna, har besökarna strömmat till.

‒Vi har haft bra med folk här utan att vi gjort någon marknadsföring, säger Staffan Anger, vd och styrelseordförande i bolaget Miniature Kingdom, som satsningen heter.

Anläggningen som ligger i den gamla bleckkärlsfabriken på Kungsgatan i Kungsör är onekligen imponerande. Modelljärnvägen består i dagsläget av 300 meter spår, där 20 olika tågset tuffar fram i ett Sverige i miniatyr.

Den heltidsanställde projektledaren för Miniature Kingdom heter Magnus Eriksson. Fram till för ett år sedan jobbade han som asfaltsläggare.

‒Jag har pysslat med modelljärnvägar sen jag var sex år gammal så det här är rena drömjobbet, säger han med ett stort leende.

De stora utmaningarna i den enorma anläggningen ligger i det elektriska, berättar han. Det gäller att få ordning på de digitala styrsystemen för att undvika krockar och olyckor.

Sex personer arbetar på heltid med att bygga upp miljöerna. Naturtrogna skalenliga kopior av landmärken och sevärdheter har byggts upp med en fascinerande detaljrikedom.

‒Vi har börjat bygga upp Sverige norrifrån. Nästa etapp som står på tur är Mälardalen, med Stockholm, Västerås och Eskilstuna. Vi räknar med att göra en modell av Parken Zoo, säger Staffan Anger när han guidar oss runt.

Orsaken till att han började engagera sig i projektet hänger ihop med hans politiska gärning. Under åren 2006-2014 satt han på västmanlandsbänken i riksdagen för moderaterna.

‒Efter kontakter med mina partikamrater i Kungsör kände jag att vi var tvungna att ta ansvar, att vi måste göra någonting som kunde lyfta kommunen. Idén och inspirationen till det vi nu har byggt upp kommer från en modelljärnväg i Hamburg som vi besökte och blev helt frälsta av.

Företaget Kungsör Invest, där Staffan Anger är delägare, köpte därefter bleckkärlsfabriken av kommunen och arbetet kunde sättas i gång.

‒Avsikten är sätta Kungsör på kartan. Men det kostar massor med pengar och det måste gå med vinst. Vi är 32 aktieägare i Miniature Kingdom som gått in med totalt två miljoner kronor. Meningen är att vi ska börja få in inkomster från besökare och sponsorer nu, samtidigt som vi fortsätter att bygga ut i lokalen. Folk som kommer hit vill se nytt, de vill se att det växer.

Målsättningen är att modellen av Sverige ska vara klar om knappt två år. Men utbyggnadsplanerna stannar inte där.

‒Sen ska vi fortsätta med Norge, Finland och Danmark.

Vad slutnotan landar på, och vid vilken tidpunkt allt kan stå klar, har Staffan Anger inga precisa svar på.

‒Vi tar det steg för steg. Att köra anläggningen kostar ingenting och vi har inga skulder. När vi får in cash bygger vi. Så jag kan inte säga vad totalinvesteringen blir och inte heller när allt är klart. Förresten blir vi nog aldrig helt klara, säger han och skrattar.

Något tvivel om att besökarna ska hitta till Kungsör har han inte.

‒Målgruppen är alla från 3-93 år. Anläggningen i Hamburg har 1,2 miljoner besökare årligen, vår målsättning är 100000 besökare. Det kommer vi klara på tre års sikt.

Miniature Kingdom

I den gamla bleckkärlsfabriken i Kungsör bygger företaget Miniature Kingdom upp Skandinaviens största modelljärnväg. Anläggningen byggs ut kontinuerligt och har i dagsläget en spårlängd på 300 meter med 75 växlar. 20 tågset kan köras samtidigt. Alla fordon och miljöer är byggda i skala 1:87. Öppet för besökare på helger klockan 11-17. Entréavgift för en vuxen är 125 kronor, rabatter ges för grupper, pensionärer och ungdomar.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Lars Skärlund