Imamen Abd Al Haqq Kielan: ”Heder har inget med islam att göra”

Abd Al Haqq Kielan, imam vid Årbymoskén i Eskilstuna, vill inte att hedersförtryck förknippas med islam. Samtidigt är han tydlig med att en muslimsk kvinna inte ska ha en relation med en ickemuslim. Experterna menar nu att religion och kultur spelar en avgörande roll i hedersförtryck.

Imamen Abd Al Haqq Kielan poängterar att hedersförtryck och islam inte har något med varandra att göra.

Imamen Abd Al Haqq Kielan poängterar att hedersförtryck och islam inte har något med varandra att göra.

Foto:

Övrigt2018-11-21 06:00

Eskilstuna-Kuriren har berättat om Leila och Khaled, som inte får leva som de vill då Leilas muslimska familj menar att deras religion, islam, inte tillåter Leila att ha ett förhållande med en kristen. Leilas familj har också dödshotat Leila, Khaled och hans familj sedan förhållandet blev känt.

Abd Al Haqq Kielan är imam i Årbymoskén i Eskilstuna. Han betonar att hedersförtryck och islam inte har något med varandra att göra.

– När familjer från Mellanöstern kommer hit är de inte förtrogna med det västerländska sättet att tänka. När barnen senare vägrar att respektera deras föräldrars traditionella och gammaldags uppfostran känner de sig förtryckta, säger han och fortsätter:

– Barnen har andra krav på sig, men det är inte samma sak som förtryck. Däremot måste det finnas en gräns och det är när barnen utsätts för våld eller utegångsförbud. Det är förtryck som vi måste kämpa emot.

Islam är entydig om att sexuella kontakter är förbjudna innan man gifter sig, säger han.

– Tjejer ska ha tjejkompisar när de kommer in i puberteten och det handlar om traditioner, inte bara om religion.

Vi vill inte ha något wahhabistiskt samhälle där man straffar och förtrycker folk.

Abd Al Haqq Kielan, imam vid Årbymoskén

Han tycker att en kvinna som tror på islam inte ska inleda en relation med en icke-muslimsk man.

– Men man kan gifta sig svenskt och inte religiöst. Det är ingen som hindrar en människa från att göra vad den vill. Vi vill inte ha något wahhabistiskt samhälle där man straffar och förtrycker folk.

Abd Al Haqq Kielan säger att han bara träffat på en enda familj i en annan moské som utövade hedersvåld. Men han tror att få personer vågar berätta om hederskultur då det innebär stora risker för en familjemedlem som inte vill leva enligt familjens syn på heder.

– En dotter kan ha pratat med en svensk kille på stan, eller så har hon en svensk pojkvän. Det räcker för att utlösa hedersvåld i vissa sammanhang. Men det har egentligen ingenting att göra med islam. Att ens heder skulle vara förknippad med vem ens dotter pratar med, det finns inte ett ord om det i islam.

Hedersrelaterat förtryck och våld har att göra med religion men också med kultur och tradition.

Devin Rexvid

Flera forskare går dock emot Abd Al Haqq Kielans tes att det inte handlar om religion. De menar att det finns ett samband mellan religiositet och hedersrelaterat våld och förtryck. Däremot saknas samband med en specifik religion, där ger det Abd Al Haqq rätt. Devin Rexvid är forskare vid Umeå universitet.

– Hedersrelaterat förtryck och våld har att göra med religion men också med kultur och tradition. Tittar man på Leilas och Khaleds fall accepterar man inte en man med en annan religiös bakgrund. I den muslimska världen är Tunisien det enda landet som har avskaffat förbud för kvinnor att gifta sig med icke-muslimska män, säger han och fortsätter:

– Kristendomen, judendomen och islam betonar vikten av oskuld och föreskriver straff för flickors föräktenskapliga relationer och gifta kvinnors utomäktenskapliga relationer. Detta är heder. Kopplingen mellan heder och religion handlar inte om att vi får noll träffar om vi googlar på ordet hedersvåld i gamla testamentet eller Koranen. Om man inte tillåter en flicka att välja partner är det hedersförtryck.

Forskaren Astrid Schlytter poängterar också att hedersnormer fanns före religionernas uppkomst.

– Den viktigaste anledningen till varför man kontrollerar döttrar är att vi kvinnor föder barn. Vi vet att barnet är vårt, men mannen är i en annan situation. Allt detta har sin grund hos Platon som fanns tusen år före Koranen. För honom var kvinnors barnfödande smutsigt och underordnat och kvinnor skulle se världen genom männens ögon, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om