Eskilstuna-Kuriren har vid flera tillfällen skrivit om planerna för en cykelbana på banvallen mellan Eskilstuna och Ärla. Men projektet har inte varit helt okomplicerat. När kommunen gjorde miljöprover visade det sig att det fanns arsenik i marken i den gamla banvallen.
Nyligen stod det klart att föroreningarna översteg gränsvärdena på flera platser, vilket hotade att sätta stopp för banvallscyklingen.
– Naturvårdsverket har gränsvärden för arsenik och det finns vissa punkter där gränsvärdena överskrids, sa projektledaren Rikhard Hänninen för en vecka sedan.
Stadsbyggnadsförvaltningen ansökte om att få bygga cykelbanan trots föroreningarna. Och nu har miljö- och räddningstjänstnämnden gett klartecken för bygget.
– Vi fick okej i måndags. Vi behöver inte gräva bort föroreningarna för att bygga cykelvägen, men vi måste vara försiktiga när vi bygger så det inte dammar för mycket.
Banvallen kommer i princip att ligga kvar som den gör nu.
– Men vi måste gräva lite grann för att få ner rören till framtida belysning.
Massorna ska dock läggas tillbaka på banvallen innan man börjar asfaltera.
Rikhard Hänninen är glad över miljökontorets beslut.
– Jag tycker att det är ett bra beslut. Bättre situation än om man bara låtit det vara. Risken för spridning blir mindre, eftersom det inte kommer att rinna inte igenom lika mycket vatten och eftersom det kommer att damma mindre.
Behöver man vara orolig för att cykla där?
– Det tycker jag inte att man behöver vara. Så länge man inte får i sig jord är det ingen fara.
Ni har tidigare pratat om en ridväg. Hur blir det med den?
– Den kommer bli av. Det blir en tre meter bred cykelbana och så blir det en grusremsa man kan rida på längs ena sidan.
River inte den upp föroreningar?
– Nej, inga stora mängder som innebär någon risk.
Att använda den gamla banvallen mellan Eskilstuna och Ärla som cykelväg har varit på tal i över tio år men planerna har flera gånger lagts ner eller skjutits upp.
För ungefär ett år sedan tog dock kommunen ett stort steg närmare anläggandet av en cykelbana, då man köpte upp de sista bitarna mark och påbörjade projekteringen. Men byggstarten har flera gånger skjutits upp.
Enligt Anders Enesved, avdelningschef vid stadsbyggnadsförvaltningen Eskilstuna, planerar man nu att börja bygga i höst eller tidigt i vinter.
– Vi hoppas att cykelbanan kan vara klar under våren 2016, säger han.
– Vi har prioriterat andra projekt eftersom det här blev osäkert om vi skulle få bygga eller inte, säger Rikhard Hänninen.