Konsortium kan miljardinvestera i Kjula

En Dubaibaserad industrigrupp, en tysk storbank och en global finansiell rådgivare vill utveckla Eskilstuna flygplats i Kjula.

En masterplan visar hur det kan tänkas se ut i Kjula i framtiden.

En masterplan visar hur det kan tänkas se ut i Kjula i framtiden.

Foto: Eskilstuna Logistik och Etablering AB

Eskilstuna kommun2019-10-29 17:32

David Hofmann, vd för Eskilstunas kommunala logistikbolag, där flygplatsen ingår, bekräftar att representanter för ett konsortium med tre privata aktörer nyligen besökt flygplatsen i Kjula. 

– Konsortiets tre delar gör att det känns klart intressant och att vi nu går framåt för att bli mer konkreta, säger David Hofmann.

Konsortiets ambition är att köpa flygplatsen och stå för rejäla investeringar i och kring flygplatsen. Förutom förlängd rullbana nämns byggnation av en kombinerad tåg- och flygterminal samt nytt dubbelspår för järnvägen.   

Aktörerna hålls ännu hemliga. Hemvisten för två av bolagen ska vara Tyskland respektive Dubai, den tredje sägs ha sin bas "i Mellanöstern".

– Vi har fått en muntlig presentation av hur konsortiet ser på det här. Nästa steg är att penetrera tankarna ytterligare och granska seriositeten och de ekonomiska musklerna.

Hur påverkar utvecklingen på Bromma flygplats och eventuell utbyggnad av Arlanda de här planerna?

– Det är frågor som vi måste förstå bättre men just Bromma har mer kortdistansflyg. De här aktörerna är mer inriktade på charter och långdistansflyg för privatpersoner. Men även fraktflyg, säger David Hofmann.

Enligt logistikbolagets vd ska investeringen betalas med konsortiets pengar, inte kommunens.

– Ja, där råder det ingen tvekan. Investeringarna i flygplats, terminal, tågstopp, rullbana och så vidare ska ske med privata medel. Och det handlar om miljarder, säger han.

Det finns flera befintliga flygplatser i Eskilstuna närhet. Varför skulle någon vilja investera här där inget finns?

– Det måste de själva precisera tydligare. Vi vill se deras utvecklingsplan och hur många passagerare, vilka destinationer och så vidare de tänker sig.

Har de någon liknande verksamhet i dag som ni fått titta på?

– Vi kommer att få se case vad det lider, säger David Hofmann.

2017 visade ett annat konsortium intresse för flygplatsen. De planerna kraschade när samarbetspartnern Resevaruhuset AB gick i konkurs.

Enligt David Hofmann har de nya planerna mer struktur än de som gick i stöpet.

– Det här skulle gynna inte bara Eskilstuna utan även södra Stockholm. Det handlar dels om attraktivitet, dels om arbetstillfällen. Det känns väldigt bra men vi måste syna varandra mer i sömmarna innan det blir aktuellt med avsiktsförklaring och kontrakt. Förhoppningsvis träffas vi igen inom en månad.

Planerna skulle förändra flygplatsen i grunden om de förverkligas.
Planerna skulle förändra flygplatsen i grunden om de förverkligas.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!