Planer för helt ny sträcka på väg 53

Nu börjar Trafikverkets planer på en ny och trafiksäkrare infart mot Eskilstuna från Malmköpingsvägen ta form på allvar.

Det är för tidigt att säga om det blir något av byggplanerna på väg 53, men planerna finns.

Det är för tidigt att säga om det blir något av byggplanerna på väg 53, men planerna finns.

Foto: Mikael Andersson

Eskilstuna2019-05-23 14:04

Hela projektet med att försöka skapa en delvis ny väg längs med väg 53 mellan Stenkvistarondellen och Eskilstuna bottnar i en utredning som är sjutton år gammal och en så kallad åtgärdsvalsstudie från 2015.

Hela den cirka fem kilometer långa sträckan bedöms som problematisk av flera skäl. Dels är den kuperad och relativt smal, dels har den många direktutfarter från de många fastigheter som kantar väg 53 på båda sidor.

Ovanpå allt annat genererar vägen mycket buller för dem som bor i närheten, och som om detta inte är nog finns det minimala utrymmen som kan gälla för att vara säkra för fotgängare eller cyklister och vissa bärighetsbrister har Trafikverket upptäckt i samband med närsynta undersökningar.

I fyra steg tar nu en vägplan form, som ska presenteras närmare vid ett offentligt möte i Eskilstuna 10 juni. Första steget är man redan klar med den som handlar om att ta fram ett samrådsunderlag:

Maria Karimi, projektledare på Trafikverket, har en idé om att bygga en helt ny sträckning förbi Nybylund. En sträcka på nästan två kilometer som om planerna går i lås leds öster om bebyggelsen och knyter an på nuvarande väg 53 i höjd med Lilla Nyby igen.

Främsta vinsterna med detta?

– Då kommer vi undan det här med att vi har väldigt många utfarter direkt mot väg 53, svarar Maria Karimi.

– Men det blir även en trafiksäkrare väg med minskat buller för boende, och dessutom kan vi förbättra busshållplatserna som ska funktions- och tillgänglighetsanpassas.

Dessutom menar Maria Karimi att man dessutom kan bygga en avsevärt mycket robustare väg som är sju meter bred och där det också finns utrymme för en gång och cykelbana som är tre meter bred.

Det är för tidigt att tala om kostnader för projektet, och Maria Karimi har heller ingen aning om hur mycket mark som måste tas i anspråk om de nya planerna blir verklighet.

Men det finns ett mål att få fastställa planerna under våren 2020 och därefter ska det vara möjligt att bygga den nya vägen från och med nästa höst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!