Skogaholm ger rejäl pant – tio kronor för varje återvunnen påse

Just nu går brödpåsarna från Eskilstunabageriet Skogaholm att panta. Varje påse är värd tio kronor när kunderna återvinner förpackningen, summan dras av vid nästa köp av Skogaholmsbröd i en butik.

27 augusti 2019 15:22

Nu kan du panta dina Skogaholmspåsar på någon av Sveriges över 5 000 återvinningsstationer. Själva pantningen görs genom att ladda ner PantaPå-appen, ta sig till närmaste återvinningsstation som hittas i appen, skanna streckkoden på Skogaholmspåsen och kasta den i rätt behållare. Därefter får man en rabattkupong som går att använda vid nästa köp av bröd från Skogaholm.

När började ni med pantbara påsar?

– Skogaholms kampanj tillsammans med PantaPå startade 12 augusti och pågår tills vidare, säger Mariana Edge, hållbarhetsanvarig på Skogaholm och Fazer Sverige.

Hur fungerar den nya kampanjen?

– Kampanjbudskapet kommuniceras via etiketten som bagerierna använder för datummärkning. Det innebär att alla bröd som inte är frysta eller torra får detta budskap på påsen.

Blir alla Skogaholms brödpåsar pantbara?

– Samtliga förpackningar med Skogaholms logotype som skannas med PantaPå-appen ger en rabattkupong på tio kronor.

Är det bara Skogaholms bageri inom Fazerkoncernen som har pantbara påsar?

– Ja, än så länge är det bara varumärket Skogaholm som har pantbara påsar. Vi gör detta som ett test för att se hur det går, men förhoppningen är att vi kan expandera detta vidare till fler av våra varumärken. Vi vill upplysa konsumenterna om vikten av att panta sina brödförpackningar.

Hur har det gått med panten än så länge? Har folk pantat påsar?

– Fram till torsdagen 22 augusti hade PantaPå-appen fått cirka 500 nya användare per dag sedan kampanjstarten. Då hade 900 Skogaholmspåsar skannats och drygt 30 kuponger lösts in i butik.

Sedan 2008 ingår varumärket Skogaholm i Fazer. Skogaholms arbete med att minska sin klimatpåverkan och omfattas av Fazers övergripande hållbarhetsmål. Fazer har bland annat skrivit under Plastinitiativet 2022 som innebär att hela den svenska verksamheten åtagit sig att ställa om till 100 procent återvinningsbara förpackningar senast 2022.

Genom att tunna ut plasten och minska brödförpackningarna har man på Fazer fått ned användningen av plast med 81 ton sedan 2017. Majoriteten av plastförpackningarna är även materialåtervinningsbara.

– För oss är arbetet med att minska användningen av plast och att använda återvinningsbara förpackningar en självklarhet. Vi arbetar aktivt mot klimatförändringarna och har antagit nya hållbarhetsmål som stöder vår resa till att bli ett modernt, hållbart matföretag. Vi behöver vidta åtgärder för att bidra till en mer hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion, säger Mariana Edge.

– Genom att så många svenska hushåll nås via Skogaholms brödpåsar hoppas vi att användningen av appen ökar och att många fler varumärken hoppar på tåget för ökad återvinning av plast, säger Suwar Mert, grundare och vd för PantaPå.

Syftet med samarbetet är att få konsumenter att tänka till kring vikten av att återvinna plastförpackningar och minska mängden plast som hamnar i naturen. Genom att ge plastpåsar ett värde ökar sannolikheten att förpackningar återvinns från 18 till över 80 procent, enligt Naturvårdsverket och Forum pet.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Niklas Holm