Musik

Julkonsert

Ars Musica

Fors kyrka, Eskilstuna

Det blandades friskt under söndagskvällen i Fors kyrka då Ars Musica under ledning av Christofer Ekströmer ångade upp julstämning mitt i decemberslasket.

Det man främst kan diskutera i sådana här sammanhang är naturligtvis urvalet. Ars Musica har ingen gigantiskt orkester som bär upp rytmerna. Instrumenteringen känns tidvis, om inte anorektisk så i alla fall asketisk. Det är helt enkelt bara Richard McGoverns orgel och piano som blir konsertens bärande musikelement. Gott så. För kören klarar sig faktiskt bra själva med sina röstresurser.

Urvalet var det ja. Ekströmer har här gjort en infallsrik promenad genom den europeiska klassiska repertoaren. Det är engelskt, spanskt, svenskt, tyskt och franskt.

Körens intåg i kyrkan till medeltidssången "Angelus ad Virginem", med vandrande orgelspel och flerstämmig sång, känns aningen trevande. Det är dåligt stuns i kören. Betydligt bättre blir det när de är på plats framme i koret med uppoljade röster.

Där börjar så en musikhistorisk exposé med Jesu födelse i centrum.

Kronan på verket är ett väl valt utsnitt ur Bachs "Juloratoriet". En välbehövlig fullkornsmättad genomsköljning efter att publiken tvingats mumla sig igenom adventspsalmen "Bereden väg". Med Bach blir det mer barockkonsert än julmustbubblande tomteklanger. Det är en av Juldagskantaterna som uppförs och kören sliter med texten, det går kärvt och är svårsjunget. Man känner hur alltihop kravlar sig fram, men den fina Bach-stämningen försvinner aldrig och Ekströmer ser ut att egenhändigt dra hela lasset genom verket. Det är både underhållande och strålande.

Recitationen av Bachs tyska grundtext andas däremot lite överkurs.

Nästa nummer är Randall Thompsons "Alleluja" där all sångtext består av enbart det ordet (prisa Gud) – i alla möjliga modesjanger, ska tilläggas. På samma tema (alleluja-temat) går Camille Saint Saëns korta och fina "Tollite hostias".

Därefter inleder kören den mer poppiga delen av konserten: Ett block med tre engelska "carols", ofta förekommande i amerikanska och anglosaxiska julfiranden där "The Virgin Mary had a baby boy" svänger så att det strikta barockdammet från Bach är ett minne blott.

Avslutningsblocket med svenska klassiker som "Jul, jul strålande jul" och "Den heliga natten" ljuder till sist obligatoriskt med långa lussebullsdoftande vokaler.