Den som tecknar avtal hos Energi och miljö, har möjlighet att välja på vilket sätt man vill ta emot sin faktura: pappersfaktura, e-faktura eller via den digitala brevlådan Kivra.
– Det som hänt nu är att de kunder som har e-faktura även fått fakturan till Kivra. Det är samma faktura med samma OCR-nummer, en dubblett som har gått i två kanaler i stället för i en, säger Fredrik Holmström, gruppchef för administrationen på ESEM, som nu vill uppmärksamma kunderna på att det skett en miss.
Han berättar att dubbletterna beror på ett fel hos deras utdataleverantör som gjort en teknisk plattformsförändring.
– Sedan har de glömt att lägga tillbaka ett filter som gör att fakturorna gått dubbelt.
Felet berör Energi och miljös kunder i Eskilstuna och Sevabs kunder i Strängnäs – men exakt hur många kunder som fått dubbla fakturor är svårt att säga då det är leverantören som har hand om datan.
– Just nu har jag inte den informationen. Men har man vanligtvis e-faktura men också är ansluten till Kivra så har man fått den här dubbletten.
Om det ändå är någon som råkar betala fakturan två gånger så kommer den personen att återgäldas.
– Vi tar självklart bara betalt en gång. Om vi har kundens bankuppgifter gör vi en återbetalning, annars drar vi av det på nästa faktura. Det finns lite olika lösningar men vi tar bara betalt för en faktura, säger Fredrik Holmström.