Alternativet till att sänka hastigheten på vägen är att göra om den till en mötesfri väg, men i och med att E 20 löper, i det närmaste, parallellt med vägen blir det en prioriteringsfråga.
– Om vi hade haft obegränsat med pengar hade vi kunnat göra annorlunda, säger Mikael Klingstedt som är utredningsledare vid Trafikverket.
Han är väl medveten om att vägen, som till sin karaktär på vissa ställen liknar en flygraka, inbjuder till att förare trycker lite extra på gasen.
– De gamla europavägarna måste vi ha lite extra koll på vid hastighetssänkningar. Det är risk att hastighetsgränsen inte efterlevs, men det är vi väl medvetna om. Generellt sett när man sänker från 90 till 80 får man en sänkning med i snitt tre kilometer i timmen, säger Mikael Klingstedt.
Men om man kör i 90 kilometer i timmen i stället för i 80 är risken att omkomma 70 procent högre vid en krock. Utmaningen för Trafikverket ligger i att inte bara skapa fortkörare. Man tittar därför på att göra ingrepp i vägen för att sänka bilarnas hastigheter även i praktiken och inte bara i teorin.
– Man kan måla vägen eller räffla den för att på så sätt få den att upplevas som smalare, och då kör man ju saktare, säger Mikael Klingstedt.
Från och med den femtonde november är det 80 som gäller på sträckan.