Trafikverkets plan – om de får mer pengar

En ny Hjulstabro och en utbyggnad av E20 vid Gröndal. Det är två viktiga infrastruktursatsningar som Trafikverket vill göra i Eskilstuna och Strängnäs. Men för att dessa ska kunna genomföras krävs mer pengar.

Att göra E20 vid trafikplats Gröndal flerfilig samt att bygga en ny Hjulstabro. Det är två projekt som Trafikverket skulle vilja genomföra, men som pengarna inte räcker till. Det berättar Einar Schuch, regional direktör för Trafikverket.

Att göra E20 vid trafikplats Gröndal flerfilig samt att bygga en ny Hjulstabro. Det är två projekt som Trafikverket skulle vilja genomföra, men som pengarna inte räcker till. Det berättar Einar Schuch, regional direktör för Trafikverket.

Foto: Einar Schuch/Niklas Holm/Anders Forngren

Eskilstuna/Strängnäs2021-11-30 14:01

På tisdagen presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2022-2033. Här listas allt Trafikverket vill göra, från Malmbanan i norr till Södra stambanan i Skåne.

Även Sörmland får sin beskärda del av kakan om förslaget går igenom. Här syns de pågående projektet med att bygga om väg 56 samt Västra stambanan. 

I Eskilstuna-Kuriren med Strengnäs Tidnings spridningsområde syns två satsningar. Den första handlar om E20 i Eskilstuna.

– Vi har stora problem med trafikplats Gröndal, säger Einar Schuch, regional direktör vid Trafikverket.

– Det är 2+1-väg där i dag och det är lite trångt. Vi skulle vilja bygga om till 2+2-väg för att öka kapaciteten och trafiksäkerheten.

undefined
Om Trafikverket för igenom ett ökat anslag på 10 procent är trafikplats Gröndal på E20 i Eskilstuna en sträcka som prioriteras.

En annan viktig infrastruktursatsning är att bygga en ny Hjulstabro.

– Vi har stärkt upp Hjulstabron så att lite större fartyg kommer kunna ta sig förbi, säger Einar Schuch.

Bron är en viktig pusselbit i projektet Mälarfarlederna. Under året har Mälarens farleder muddrats för att större fartyg ska kunna trafikera sjön. Och Slussen i Södertälje håller på att byggas om av samma anledning. Men för att de riktigt stora fartygen ska kunna ta sig fram behöver alltså Hjulstabron byggas om.

– Den når inte upp till det vi kallar Mälar-max, de riktigt stora fartygen. Det handlar det inte bara om att anpassa bron för större fartyg, det behövs en ny bro eftersom brons tekniska livslängd är slut. Den behöver bytas ut, säger Einar Shuch.

undefined
Hjulstabron sjunger på sista versen. En ny bro är även en viktig pusselbit för att få större fartyg att kunna trafikera Mälaren. Trots det prioriteras inte bron i Trafikverkets nationella plan.

Trots det har Trafikverket valt att placera både projektet kring Hjulstabron och ombyggnaden av E20 vid trafikplats Gröndal i den kategori som de bara avser genomföra om anslaget ökas med tio procent.

Hur kommer det sig att ni inte lyft upp Hjulstabron högre med tanke på hela projektet med Mälarfarlederna?

– Det handlar om prioriteringar. Vi har behövt prioritera väldigt mycket. Det är många stora investeringar som behöver lösas i hela Sverige.

Vad tror du om era chanser att få igenom ökade anslag med 10 procent så ni kan genomföra mer?

– Ingen aning. Det beror helt på hur regeringen ser på det här. Vi tycker att det är viktiga investeringar.

Nu har Trafikverkets förslag gått ut på remiss. Våren 2022 förväntas regeringen fatta beslut om innehållet i planen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!