Pitchtävlingen ägde rum på Sparbanken Rekarne som är huvudpartner till Ung Företagsamhet. Under tävlingen fick UF-företagarna möjlighet att på fyra minuter övertyga juryn om att just deras pitch var bäst.
Juryn bestod av Sofia Oinonen som driver den hållbara inredningsbyrån WRun, Johanna Tömmervik, marknads- och kommunikationschef på Sparbanken Rekarne, Marie Cox, chef för kundtjänsten på Sparbanken Rekarne, Aziz Halimi, vd MiJob Bemanning & Rekrytering och Oliver Knutsson på kundtjänsten på Sparbanken Rekarne.
Sofia Oinonen säger att det är viktigt för henne att ställa upp som jury eftersom hennes eget företag började som ett UF-företag på gymnasiet.
– Det har gjort att jag idag är företagare så att jag vill verkligen stötta UF med alla hjälpmedel jag kan, säger hon.
Johanna Tömmervik menar att samarbetet med Ung Företagsamhet är jätteviktigt för Sparbanken Rekarne.
– Företagarna är vår framtid här i Eskilstuna/Strängnäs. Att vara här och lyssna på pitcharna är som en energiboost.
Juryns uppgift var att dels utse de vinnande företagen, men också att komma med råd och tips kring UF-företagarnas fortsatta resa.
UF-företaget Equalything UF från Rekarnegymnasiet i Eskilstuna bjöd juryn på en personlig pitch. UF-företaget säljer billiga träningströjor till unga idrottare och föreningar.
– Det ska vara bra kvalitet, men vi vill ändå hålla nere priset för att motverka det utanförskap som finns bland idrottare som inte har råd att köpa nya träningskläder varje säsong. Vi vill skapa gemenskap och att alla ska känna att de är med i matchen, säger Frida Lindström vid Equalything UF.
När de fem eleverna i UF-företaget kom in till juryn hade fyra av dem sina billiga träningströjor på sig utom en som bar en dyr träningströja. Johan Danha berättade om sina egna erfarenheter av utanförskap och om hur han sett flera barn och ungdomar sluta med fotboll på grund av att de känt sig utanför. När eleverna under pitchen sa att: "Det bästa av allt: Våra träningströjor är billiga och inte dyra" drog Andy Quach av sig sin dyra tröja och det visade sig att han hade UF-företagets billiga tröja under.
– Vi ville verkligen visa att det här är våra billiga tröjor. Vi struntar i de dyra, säger Frida.
Juryn sa att ungdomarna fångat deras intresse väldigt bra och att deras pitch hade berört dem mycket. De blev särkskilt berörda av Johans personliga berättelse. Eleverna fick även beröm för att de kunde pitchen utantill och hade en bra powerpoint. Juryn var så nöjd att den utsåg Equalything UF till vinnare av tävlingen.
– Jag visste att vi var duktiga för vi hade lagt ner massa tid och energi på det här, men jag trodde inte att vi skulle vinna mot 25 andra jättebra företag. Det var jättekul och även att vi får fortsätta tävla var bara ännu roligare, säger Frida.
Ett av de tävlande UF-företagen var SleepySoda UF från Europaskolan i Strängnäs som säljer den smakrika och samtidigt lugnande drycken SleepySoda. Agust Busch Palm inledde pitchen med ett spralligt "Morsning korsning" och fortsatte:
– Mitt namn är Agust från SleepySoda UF, ett företag vars namn du vill lägga på minnet för framtiden!
Eleverna fortsatte att berätta om drycken som ska förbättra sömnkvaliteten och innehåller magnesium och I-teanin. Tonfallet blev allvarligare när Wilhelm Schubert berättade om att försäljningen av energidrycker gått upp och problemet med att många har svårt att sova. Trots att killarna var väl förberedda blev de avbrutna innan de var klara av Linn Bergström från Ung Företagsamhet då de överskred tidsgränsen på fyra minuter.
Johanna Tömmervik i juryn gav killarna beröm för att de hade lärt sig presentationen utantill och tillade att läsken var jättegod och fräsch. Jurymedlemmen Aziz Halimi tyckte att det var bra att de hade tryckt på det allvarliga budskapet att de kan lindra sömnproblem för att fånga juryns intresse.
– Det var en viktig grej att sälja in det, att man har rätt tonläge och rätt röstläge för budskapet.
Killarna sa efter pitchen till Affärsliv att de tyckte att det hade varit givande att få proffsig feedback.
– Det tog lite längre tid än planerat så vi missade en del av vår avslutning. Det är nog det viktigaste vi kan ta till oss, säger William Millert.