Både arrangörer och besökare konstaterar att det är en ovanligt spretig mässa.
Årets trendtema Nordic kicks fyra kategorier – raw, patio, mansion och artistic – innehåller stilar som bohemiskt slarvig, industrilokal, färgstarkt 60-tal och folklore.
En anledning kan vara att återvinningstrenden står fortsatt stark och att konsumenterna via internet kan hitta prylar och inspireras från jordens alla hörn. Det avspeglas i vår inredning.
Gör-det-själv-intresset tuffar också vidare. Många föremål och möbler på mässan är grovhuggna och lite ruffiga, vilket borde betyda att det finns alla möjligheter för hobbysnickaren att våga visa upp sina alster hemma i större utsträckning.
En del känns igen från år till år, som vita tyger med tryckta blå mönster: ett måste under den nordiska sommaren.
Annat är mer apart. Till exempel en "beer beard soap" från en tvålleverantör. Oklart vad den doftar, men känns helrätt där den ligger bredvid en hipsterklädd skyltdocka i montern.
Som en humoristisk touch visas även en trämugg upp som är gjord av "bävergnagd gren".
Speciellt unga designers är inriktade på hantverk. Vävda tyger, handdrejad keramik och färgning (gärna blått) med schyst tillverkade färger kommer vi att få se mer av, medan marmorintresset aldrig verkar mattas av.
Och, kan en konstatera, trender kommer och går, men svenskarnas kärlek till trä består. Så även i årets mässutbud.
Ännu fler bilder hittar de på Eskilstuna-Kurirens instagramkonto.