För en knapp månad sedan uppdagades sprickor och förslitningar på Västra stambanans tågräls mellan Flen och Sparreholm. Spåren dömdes ut och arbetet med att byta ut dem påbörjades redan efter en vecka. Trafikverket hade vid tiden förhoppningar om att arbetet på den 16 kilometer långa sträckan – vars maxhastighet är sänkt till 40 kilometer i timme tills rälserna är utbytta – inte skulle ta mer än fem veckor.
Sedan dess har dock arbetet med rälsen stött på hinder och nu verkar Trafikverkets prognos om att kunna vara klara till månadsslutet avlägsen.
– Det är tyvärr ett rörligt mål, just nu hänger det helt och hållet på vad vädret ger oss för förutsättningar, säger Trafikverkets presschef, Bengt Olsson.
Trots att dagstemperaturerna har varit uppe och snuddat vid 10-gradersstrecket flera gånger den senaste veckan, står nätterna ännu i minusgrader. Under projektets gång har merparten av arbetet utförts nattetid för att tillåta tågtrafiken att gå om dagarna, men de mörka timmarnas kyla har ställt till det.
– Är det för kallt kan vi inte svetsa, är det för kallt så fryser också underlaget under spåret fast. Vi har försökt att använda en spårbytarmaskin, men det har inte gått, för då har hela banvallen följt med upp. Så nu gör vi på det konventionella sättet.
Sträckan – som är en av landets mest trafikerade – har under de senaste veckorna inneburit förseningar för resenärer på uppemot 20 minuter i snitt. Desto lyckligare för Västra stambanans pendlare är att rälserna på ett av två spår nu har blivit utbytta, och Bengt Olsson är hoppfull om att snart kunna släppa på hastigheten, om än bara på ett av spåren.
– Det ser positivt ut att kunna ta ett beslut om det i slutet av veckan, berättar han.
Det betyder däremot inte att tågen kommer att kunna flyta fram över landskapet i 180 kilometer i timmen redan på måndag.
Innan normala hastigheter kan tillåtas igen måste den nylagda rälsen hinna sätta sig, något som kräver några dagars inkörning.
– Det brukar åtminstone ta fyra dagar till en vecka för dem att sätta sig, beroende på väderförhållandena. Då handlar det att släppa på hastigheten halvvägs till det normala. Efter det skulle man kunna köra på som vanligt, förklarar Bengt Olsson.