Tidigare i veckan ringde det hos en kvinna i 75-årsåldern, bosatt i Flen. I andra änden presenterade sig en kvinna från något inkassobolag, som sa att det blivit strul när 75-åringen köpte hemelektronik. Någon hade passat på att kapa 75-åringens ID. Men kvinnan som ringde skulle hjälpa till att ordna upp det.
Den uppringda kvinnan skulle först kopplas till "bankens" säkerhetsavdelning, där hon uppmanades att ändra sin övre beloppsgräns för Swish, så att hon skulle kunna överföra mer pengar. Överföringen skulle göras för att på något sätt stoppa ID-kapningen. Därefter uppmanades den uppringa kvinnan att göra själva överföringen till något nummer. Senare upptäckte kvinnan att 100 000 kronor försvunnit från hennes konto.
Peter Göransson, kommissarie vid polisen i Katrineholm, Flen och Vingåker, konstaterar att samma metod, med små förändringar, återkommer i bedrägeribrotten gång på gång.
– Ja, det är liknande metoder hela tiden. Först ringer man och säger "du har blivit utsatt". Sedan växlar man om och säger "vi ska hjälpa dig". De är så skickliga på att få folk att känna sig utsatta, och sedan kommer bedragarna som en hjälpande hand. Men spelar på människors känslor.
Det bedrägeri kvinnan i Flen misstänks ha utsatts för kallas "befogenhetsbedrägeri", där någon som låtsas vara från exempelvis banken eller polisen hör av sig och erbjuder hjälp.