Genomförandesättet för dessa bedrägerier är snarlika de flertalet fall i både Flen och Katrineholm som Kuriren tidigare har skrivit om.
De går i regel ut på att en person får ett samtal från någon som säger sig vara från den fiktiva tjänsten "Swish spärrservice" eller något liknande. De säger sig ha märkt att någon har försökt att göra ett uttag från personens bankkonto, men att överföringen förhindrades.
Personen blir lovad att få hjälp med att spärra sitt konto och ombes vanligtvis att ange sina bankuppgifter eller logga in via bank-id. Därigenom får bedragarna kontroll över personens bankkonto och kan föra över stora summor på kort tid som sedan snabbt slussas vidare.
I det första fallet loggade kvinnan sedan in igen för att upptäcka att omkring 100 000 kronor hade försvunnit. I det andra fallet upptäcktes att nästan 950 000 kronor hade tagits.
Det här är mycket mer pengar än vanligt, enligt kommissarie Peter Göransson vid polisen i Katrineholm, Flen och Vingåker.
– Det är väldigt ovanligt att man kommer över de här summorna i den här formen av bedrägerier. Det är stora summor, och det är mycket som har försvunnit redan under årets första månader, säger han.
Han vill också förtydliga att genuina banker och liknande tjänster aldrig ringer och ber om den här informationen.
– Eftersom det här fortsätter går det inte att nog poängtera att man ska vara obekväm och ifrågasätta när någon ringer om bank-id.