Allvarlig kritik mot Flens Socialnämnd

Socialnämnden och Socialförvaltningen i Flen får utstå hård kritik när revisionsbyrån KPMG granskar kommunens individ- och familjeomsorg.

Flen2015-07-10 08:00

Revisorerna menar att beslutade insatser inte följs upp ordentligt om ens alls även om insatserna är lagstadgade samt att ett tiotal ärenden rörande barn har blivit liggandes utan handläggning på nära två månader.

"Detta bör hanteras av nämnden omedelbart, vi riktar allvarlig kritik mot nämnden för att detta fått pågå", skriver de.

– Dessa brister är kända sedan långt tillbaka och jag blev inte överraskad. Den nittonde januari i år genomfördes en omorganisation och en handlingsplan för att jobba med kvalitet och uppmärksamma brister. Jag tycker det är bra att vi granskas och ser det som positivt att vi får det mer tydligt vad vi ska jobba vidare med, säger Jenny Eriksson, chef för myndighetsutövning på Flens kommun.

Enligt henne ska ett ärende hanteras skyndsamt och få ta max fyra månader från att det inleds till slutförande.

Om inte bristerna åtgärdas riskeras ökade kostnader samt att ärendeprövningar inte blir likvärdiga. Rapporten pekar också på samarbetsproblem på myndighetsavdelningen.

– Det är en ny ledning och vi jobbar jättemycket med att det ska bli ett bra klimat. I höst kommer det hit en konsult som ska jobba vidare med dessa delar, säger Jenny Eriksson.

Samtidigt som kommunen har tagit fram sin nya handlingsplan har ett liknande projekt genomförts av SKL, Sveriges kommuner och landsting.

– Vi har fångat upp samma områden som dem och dessa brister ser ut så i hela landet, säger Jenny Eriksson.

Rekrytering av nya medarbetare är den största utmaningen.

– Till hösten kommer vi att träffas i en kommunövergripande grupp för att se vad vi kan göra för att locka till oss socialsekreterare och sjuksköterskor, säger Jenny Eriksson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!