De senaste veckornas sviktande opinionssiffror för Socialdemokraterna beror enligt Mona Sahlin på vallöftet om höjningen av bensinskatt. Alliansen är inte sena att dra nytta av övertaget. Riksdagspolitikerna Roger Tiefensee (C), Peder Wachtmeister (M) och Walburga Habsburg Douglas (M) besökte i går åkeriföretaget GTS Frakt i Talja.
– Jag tror att det blir en avgörande fråga i valet. Människor gillar inte att betala mer i skatt, sa Peder Wachtmeister (M).
I stället vill alliansen införa en fordonsskatt som drabbar till exempel större, bränsleslukande dieselbilar.
Får inte privatpersoner och företag ändå betala extra skatt, fast den läggs på fordonet i stället för bensinen?
– Den skattehöjningen gör vi i kombination med andra skattesänkningar. Kilometerskatten är en skatt baserad på avstånd, vilket är fel. Vi har ett avlångt land och det kan vi inte blunda för. Vårt förslag om fordonsskatt är fyra gånger så effektiv för att minska utsläppen, sa Roger Tiefensee (C).
Satsar på miljöbilar
Inte oväntat får han stöd mot kilometerskatten från GTS ägare Robert Lundkvist, som även medger att bränslepriserna har fått åkeriföretaget att satsa på miljövänligare bilar.
– Bilarna går så långt de behöver och det kommer inte att bli någon skillnad med kilometerskatten. Det innebär ingen miljöförbättring utan snarare mer pengar till staten, sa Robert Lundkvist.
Tävlar med varandra
GTS Frakt arbetar med att förändra förarnas körbeteenden. Det kan skilja 1,5 liter per mil i bränsleförbrukning mellan förare med bra och dåliga körbeteenden. Företaget har en handlingsplan för varje förare om hur de kan ändra sina körbeteenden men Roger Tiefensee ville veta om det även syns i deras lönekuvert.
– Vi jämför de som kör liknande transporter och så har de själva börjat tävla med varandra, svarade Robert Lundkvist.
En annan miljöfaktor är de nya fartkamerorna som ibland är placerade i sänkor, vilket gör att lastbilar inte kan utnyttja rörelseenergin från en kulle för att ta sig upp för nästa backe.
När åkeriföretaget ändå hade beslutsfattare på plats passade de även på att ta upp hur höga böter för brott mot lagen om kör- och vilotider avskräcker många från yrket och att det därför kan bli brist på förare. Det skulle i sin tur få stora konsekvenser för resten av samhället.
– Om vi skulle utöka transporterna på järnväg behöver vi bygga dubbelspår i hela Sverige, och ha spår till varenda butik och företag. För tunga och långa transporter är järnvägen jättebra men med korta sträckor och med kylvaror är lastbilar nödvändiga, sa Robert Lundkvist.