Ingen som är intresserad av bilar kan ha missat att Ford Mustang fyller 50 år i år. Runt om i Sverige - ja, säkert i hela världen - har födelsedagen firats och uppmärksammats på olika sätt. I morgon, söndag, är det dags igen. Då samlas ett antal mustangentusiaster på veterandagen på Ekeby flygfält utanför Eskilstuna.
– Vi hoppas vi kan få dit ett exemplar av varje årsmodell, från 1964 till 2014, säger Roine Jacobsson.
Själv är han ägare till en svart fastback 1968 års modell. Flen bidrar också med Lasse Svenssons röda cab 66:a, Sven-Olov Nilsons 05:a och Gun Jacobssons 08:a. I dag är Ford Mustang inne på sin femte generation och den sjätte väntar på att komma ut till försäljning.
Lanseringen av Mustangen för 50 år sedan hade föregåtts av rigorösa förberedelser och djupgående marknadsundersökningar, ett fenomen som var nästan nytt på den tiden.
– Mustangen kom i helt rätt tid. Det blev en babyboom när kriget äntligen var slut och i mitten på 60-talet fanns en stor grupp unga människor som ville ha en bil. Samtidigt hade lönerna höjts och medelklassen fått utrymme för att inte bara ha en bil utan två. Mustangen hade den fördelen att du kunde välja till eller välja bort en väldig massa detaljer vilket gjorde att det gick påverka priset en hel del, konstaterar Roine.
Ford tog dessutom till knepet att släppa modellen ett halvår före den normala premiären för nya bilar, i april i stället för på hösten. Den första modellen kallas därför "64 och en halv". Till hösten kom den nya 65:an, som utanpå ser ungefär likadan ut men som skiljer sig från sin föregångare genom en rad små detaljer som bara äkta mustangentusiaster känner till.
The ponycar, som Mustangen kom att kallas, blev en osannolik framgång för Ford och är det än i dag. Till skillnad från nästan alla konkurrenter har tillverkningen av Mustangen aldrig varit nedläggningshotad.
– Värdet på bilarna står sig bra. En fin Mustang är en investering, säger Roine.