"Kan du lova att Flens kommun får fler cykelbanor, inte bara i centralorten? Vi i kringorterna har ingenstans att cykla på ett säkert sätt." Den frågan fick politikerna via tidningens sajt #kandulova i samband med valet 2018. Då gjorde samtliga partier frågan till ett vallöfte genom att svara ja. En av dem var Miljöpartiets Greta Suvén, som även är ordförande i samhällsbyggnadsnämnden, och bland annat ansvarar för frågor som rör cykeltrafik. Hon svarade såhär:
"Bra cykelbanor mellan och inom orterna är något vi prioriterar mycket högt. Vi behöver öka utbyggnadstakten och göra cykling bekvämt och säkert, särskilt nu när elcyklarna gör att ännu fler vill cykla[...]"
Nu, vid mandatperiodens slut, beskriver hon arbetet som en svår ansvarsfråga.
– Flen är en kommun med hög andel statliga vägar, och dem har Trafikverket ansvar för. Trafikverket prioriterar i sin tur efter den länstransportplan som Region Sörmland beslutar om, och där satsar man en blygsam andel av budgeten på cykelbanor, säger Greta Suvén och tillägger:
– Men i kommunen har vi byggt sträckor med cykelbanor i Sparreholm och Malmköping, och om allt går som det ska färdigställs det även i Hälleforsnäs, Skebokvarn och Bettna innan årsskiftet.
Suvén understryker att det stora arbetet med nya cykelbanor har skett i centralorten Flen.
– Vi har anlagt många meter cykelbana i Flen. Hela vägen längs Norra kungsgatan, från centrala Flen fram till landsvägen mot Mellösa, har vi byggt cykelbana, och åtskilliga fler banor i staden.
Längs sträckan mellan Flen och Hälleforsnäs, via Mellösa, har en cykelbana länge efterfrågats. Sträckan finns även med i det cykelprogram som kommunen antog i början av 2019, och beskrivs där som prioriterat för att skapa ett enhetligt cykelnät i kommunen. Där står att ett kostnadsförslag och en tidsplan ska tas fram, men någon sådan finns ännu inte. Allt ansvar för den sträckan ligger hos Trafikverket och regionen, menar Greta Suvén.
– Det vi kan göra är att samarbeta med Trafikverket, och se till att cykelbanorna inom orterna är färdiga. Först då kommer de att göra sitt på de statliga vägarna, säger hon och fortsätter:
– Om regionen bara struntar i förbifarten, kan de omfördela pengarna. De prioriterar fortsatt biltrafik, men att bygga cykelbanor kostar lite i förhållande till vad de ger, vilket är ett minskat bilresande och bättre folkhälsa.
Kommunen har under mandatperioden satsat på att främja cyklandet på ytterligare sätt. I projektet "Fossilfritt 2030 – Rena resan" fick anställda på Stenhammarskolan cykla till arbetsplatsen på elcyklar under en månads tid, förra våren.
– Den responsen vi fått är att det var jättekul med elcykel! De flesta kommer att fortsätta cykla till jobbet även efter testperioden, och har berättat man tycker det är väldigt smidigt att cykla, och att många också har fått upp ögonen för att cykla på en vanlig cykel, säger kommunens infrastrukturstrateg Emelie Palmberg.
Till hösten väntar en kampanj för kollektivtrafik, med fokus på buss, berättar hon.
Med facit i hand har cykelbanorna utvecklats under den gångna mandatperioden, men enligt Greta Suvén kvarstår arbetet med att binda samman orterna.
– Den som ställt frågan känner nog att det är väldigt viktigt att vi jobbar vidare med den framåt, säger hon.