Den äldre demenssjuka kvinnan bor i sitt hem och har sedan 2017 både färdtjänst och hemtjänst. Fram till nyligen hade hon även bistånd i form av ledsagare, men sedan beslutet upphörde att gälla 2020 har ingen omprövning gjorts.
Händelsen utspelad sig i oktober 2021. Efter ett samtal med en läkare på Mälarsjukhuset uppmanades kvinnan att åka in till sjukhuset. I vanlig ordning hjälpte hemtjänsten henne att boka fjärdtjänst dit, men eftersom personalen inte kunde uppskatta hur lång tid besöket skulle ta kunde ingenhemresa bokas. Trots att hemtjänstpersonalen påpekade problemet i ett samtal med sjukvården och betonade att kvinnan behöver hjälp med att beställa färdtjänst till sin hemresa gjordes ingenting.
Den äldre kvinnan kördes till det oplanerade läkarbesöket och blev sedan sittandes där. Först sex timmar senare hittar en anhörig henne på sjukhuset.
Händelsen lex Sarah-anmäldes därefter och i socialförvaltningens utredning som följde därpå skriver utredaren att hemtjänsten inte har möjlighet att ledsaga vid oplanerade besök och resor. Men att utredningen väcker frågan kring hur hemtjänstens organisation, i fråga om personaltiden, ska dimensioneras och fördelas.
Förvaltningen har därför valt att anmäla det fallet till inspektionen för vård och omsorg.