Flen sjunker i företagarnas ögon enligt årets mätning

Efter en stadig uppgång faller Flens kommun återigen på Svenskt näringslivs ranking. Fastän kritik riktas mot bland annat kommunens bristande service från företagarhåll står andra upp för det motsatta: "Jag kan inte önska mig bättre", säger GB:s Igor Papec.

Flens näringslivchef Mikael Larsson tycker att det är tråkigt att kommunen backar i årets mätning av Svenskt näringsliv.

Flens näringslivchef Mikael Larsson tycker att det är tråkigt att kommunen backar i årets mätning av Svenskt näringsliv.

Foto: David Gagnert/arkiv

Flen2021-11-15 06:58

Under hösten har Svenskt näringsliv släppt sin ranking över företagsklimatet i Sveriges 290 kommuner. Undersökningen görs löpande och för Flens del innebar årets resultatet ett trendbrott och att den tidigare positiva kurvan istället dalar för första gången på fyra år. En 174-plats betyder ett tapp på 28 placeringar och att Flens kommun nu bara har Nyköpings och Oxelösunds kommun under sig i sörmlandslistan. 

– Lite tråkigt, då vi förbättrat många enskilda variabler, säger Mikael Larsson, näringslivschef i Flens Kommun. 

undefined
Mikael Larsson erkänner att kommunen har svårt att nå ut till de mindre företagen, något de arbetar med att förbättra.

Rankingen är baserad på en enkät som i Flens fall är besvarad av 88 lokala företag. Frågorna sträcker sig mellan allt från kvalitén på mobilnät och bredband i kommunen till kommunalskatt. Särskilt efterlyser företagare snabbare handläggning, bättre service och bemötande av kommunen, ökad dialog med beslutsfattare och att attityden till företagande förändras i kommunen. Därutöver ses också brottsligheten som ett orosmoment som påverkat företagare negativt. 

Mikael Larsson framhäver att just ett förbättrat bemötande från kommunens sida för tillfället står i första ledet, och att flera av insatserna som i dagsläget ritas upp är serviceinriktade. 

undefined
Sportaffärens Björn Petterson har inte heller upplevt något otrygghet heller haft problem med något liknande.

– Kommunen har bland annat inrättat ett kontaktcenter för att därigenom korta handläggningstider för exempelvis bygglov, berättar Mikael Larsson och fortsätter.

– Vi har sedan trendbrotten också genomfört en enkät kring "En väg in" för att se hur vi ytterligare kan förbättra oss.

Bland de 88 som besvarade enkäten var många bygg- och jordbruksföretag. Från några av kommunens detaljhandlare är däremot tongången en annan. Björn Pettersson, som drivit Flens fiske och fritid sedan 1983, lyfter att det som måste förändras är människors köpbeteende snarare än kommunikationen med kommunen för att lokala affärsverksamheter ska kunna frodas.

– Det är svårt i alla småkommuner, desto färre butiker som finns kvar, desto fler åker till köpcentrum. Det behövs en mer trogen inställning från allmänhetens sida och att fler handlar lokalt än på internet. 

undefined
Igor Papec på GB lyfter även att de tillsammans med näringslivskontoret har haft lyckade samarbeten i försök att bidra till lokalsamhället.

Även från en av kommunens fyrbåkar, GB glace, är omdömet positivt och kritiken lyser med sin frånvaro. 

– Jag kan inte önska mig bättre. Vi för snabb kontakt, de med oss – vi med dem. Och vi hittar alltid lösningar, säger Igor Papec, fabrikschef på GB glace. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!