I början av året presenterade Statistiska centralbyrån enkätsvar från drygt 600 invånare i Flens kommun om hur nöjda de är med sin kommun. Betygen låg under genomsnittet på i stort sett alla punkter, omdömet av kommunens verksamheter var inget undantag.
Därför har Flens revisorer gett Komrev inom Öhrlings PricewaterhouseCoopers i uppdrag att granska om kommunen uppfyller förvaltningslagens krav när det gäller tillgänglighet, handläggningstider och information.
Tre förslag
Det anser Komrev att kommunen gör, men har tre förslag på förbättringar.
- Alla nämnder ska ha mätbara mål för service till allmänheten
- Telefon- och expeditionstider ska finnas med på kommunens hemsida och telefonkataloger
- Undersök hur telefonväxelns tider kan kortas. Svarstiden är i genomsnitt 17 sekunder, vilket granskarna tycker är en lång svarstid. Var femte person lade på under väntetiden. Telefonväxeln har som mål att besvara samtalen inom fem sekunder, det motsvarar två signalers väntan.
Tillfredsställande
Såväl handläggningstider för ansökan om särskilt boende och tillämpningen av alkohollagen är tillfredsställande, tycker Komrev.
Flens kommun har även lägre tillsynsavgifter än kommuner i resten av Södermanland.