Tidningen har kontaktats av upprörda medborgare som dels ifrågasätter vad den kommunala kassan går till, dels känner sig orättvist behandlade.
Nu har kommunen, i samarbete med Energikontoret i Mälardalen, utrett frågan och kommit fram till att bjud-elen kommer försvinna.
– Vi vet att det här är fel, vi ska inte skänka bort el till vissa privata kunder, säger Björn Rabenius, chef på samhällsbyggnadsförvaltningen.
Kommunchef Håkan Bergsten håller med:
– Vi ska använda pengarna på rätt ställe. Och vi ska inte skänka bort pengar ur kommunen. Man kan tycka att det här är bra ur vissa aspekter, men det är inte vårt kärnuppdrag, säger han.
Rabenius förklarar att många kommuner har gjort samma sak i sin iver att elektrifiera och möjliggöra en omställning till hållbara drivmedel.
– Sen har de juridiska kvarnarna malt och konstaterat att "ja, det var nog bra men inte riktigt rätt", säger han.
Björn Rabenius förstår de kommuninvånare som känner sig snuvade på konfekten.
– "Varför får inte jag diesel till min bil när han får el till sin", det är sådana frågor vi har fått och det är en helt korrekt iakttagelse. Men vi ska inte göra mer fel bara för att vi gör fel, vi ska göra rätt i stället, säger han.
Efter flera veckors påtryckning från tidningens håll har samhällsbyggnadsförvaltningen tagit fram en uppskattad siffra på hur mycket gratisladdningen har kostat kommunen– och skattebetalarna. Helt glasklart är det inte, eftersom abonnemanget även innefattar bland annat gatubelysning. Men enligt uppskattningen handlar det i snitt om 25 000 kronor i månaden för de kilowattimmar som förbrukats.
– Det är många kockar i den här soppan, men vi håller på och reder ut det så det ska bli bra och rätt, säger Björn Rabenius.
Det var 2017 som laddningstationen mitt emot stadshuset i Flen installerades efter beslut av kommunledningsförvaltningen. Året därpå kom den vid busstationen i Malmköping.
– Det var för att vi fick Klimatklivet-pengar för att installera dem som vi gjorde det, säger Rabenius.
Stationerna, med tillhörande installation, kostade närmare 850 000 kronor. Av den summan betalade bidraget 375 000 kronor.
– Sedan dess har det klarnat en del, att kommunen inte får konkurrera på den allmänna marknaden och så vidare, säger Rabenius.
Baserat på den uppskattade snittsumman om att kommunen betalar 25 000 kronor i månaden för förbrukningselen har sammanlagt drygt 1,4 miljoner gått till detta.
– Man har nog inte tänkt det här som ett medvetet val. I den goda viljan och med ambitionen att göra något bra är det nog lätt att bli lite fartblind. Den goda viljan tar över och det blir otydligt, därför är det bra att vi har gjort den här utredningen nu så det blir tydligt, säger kommunchef Håkan Bergsten och fortsätter:
– Vi ska lägga våra pengar där det behövs. Vi ska inte ge bort pengar, om man har skaffat en elbil så har man nog råd att ladda själv.
I en rapport från Svenskt näringsliv står det att när kommuner tillhandahåller tjänster, som till exempel laddstationer, så tränger man också undan privata aktörer, och snedvrider konkurrensen.
Man fastslår också att kommunala bolag som sysslar med detta, gör det helt utan stöd i vare sig ellagen eller kommunallagen.
Per Jonsson, som är sakkunnig på Konkurrensverket, ställer sig frågande till hur Flens kommun har agerat.
– De ska vara medvetna om att de är ute på en marknad. Det är ett problem om man som kommun underprissätter det man säljer, och här lägger man sig på ett pris på noll kronor, vilket säkert startar klagomål från andra aktörer.
Enligt Svensk näringslivs utredning bedriver kommunerna som sysslar med motsvarande verksamhet "en omfattande olaglig verksamhet, som bör prövas i domstol". Och enligt deras tolkning så kommer Flens kommun, även om man väljer att ta betalt för laddningen i framtiden – fortfarande att bryta mot lagen.
Håkan Bergsten är av en annan uppfattning.
– Till viss del har de rätt, vår bedömning är också att vi hamnar i ett trångmål som elleverantör. Gränsdragningen är otydlig. Det ska inte vara vi som kommun som ska sälja el, i så fall får vi upphandla en aktörer som sköter det. Men det är vi som har köpt de här laddstolparna och det måste vi hantera, säger han.