Flera anmälningar mot Malta-företag

Telefonförsäljaren ringer upp och försöker sälja produkter för att stoppa just telefonsäljare. Nu har flera boende i Flens kommun polisanmält företaget.

Flen2014-12-03 06:00

Telefonförsäljare som vill erbjuda en tjänst som ska göra att man slipper deras kollegor. Låter det en smula ironiskt? Det blir värre. Det hela har visat sig vara en bluff och nu varnar Katrineholmspolisen för det Maltabaserade företaget som presenterar sig som "Stoppa telefonförsäljning".

Försäljarna verkar i huvudsak rikta in sig på äldre personer och även om de som blir uppringda tackar nej, har flera personer i Flen, Katrineholm och Vingåker nu fått fakturor från företaget.

– De ringer upp och erbjuder en tjänst som ska göra att man slipper telefonförsäljare, vilket är helt onödigt. "Nix" finns redan, det är etablerat och gratis. Det finns ingen anledning att betala för en sådan här tjänst, säger Lillemor Sving på Katrineholmspolisen.

I Malmköping blev en 81-årig kvinna uppringd av företaget för en vecka sedan. Hon erbjöds köpa ett komplett paket som skulle stoppa försäljningssamtal, men avböjde. Kvinnan kände på sig att allt inte stod rätt till och anmälde företaget för försök till bedrägeri.

Tidigare i november blev en kvinna i 70-årsåldern, boende i Flen, uppringd av företaget. Precis som i fallet med kvinnan i Malmköping avböjde hon erbjudandet. Den 20 november fick kvinnan trots det en faktura på 399 kronor. Hon bestred fakturan och anmälde även hon företaget för bedrägeri.

I Vingåker blev en 63-årig kvinna uppringd av företaget i oktober. Hon erbjöds köpa ett komplett paket som skulle stoppa försäljningssamtal, för engångskostnaden 499 kronor. Kvinnan tackade ja till tjänsten, men fick sedan dubbla fakturor på sammanlagt 798 kronor. Hon bestred den andra fakturan och försökte utan att lyckas nå företaget via telefon. Kvinnan polisanmälde i förra veckan företaget för bedrägeri.

En 78-årig man i Katrineholm blev i november även han uppringd av ett företag, som enligt polisen kan antas vara samma som i det första fallet. Mannen fick frågan om han ville ha hjälp med oönskade telefonförsäljare. Mannen svarade att han redan var ansluten till Nix-registret och inte ville köpa någon tjänst. Efter några dagar kom ändå en faktura på tjänsten. 78-åringen har också polisanmält företaget för bedrägeri.

– Det är flera som har polisanmält bedrägeriet. Det bästa man kan göra är att avsluta samtalet direkt, i och med att de kan spela in det och använda delar av det. Får man en faktura bör man göra en polisanmälan. Det är den enda chansen att komma undan inkassokrav, säger Lillemor Sving.

På sidan varningsinfo.se finns ett telefonnummer till företaget, men när tidningen ringer numret vid flera tillfällen svarar ingen.

Konsumentverket bekräftar att man den senaste tiden fått in omkring 200 anmälningar mot företaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om