Trafiksituationen på väg 55 genom Flen är inte optimal, varken ur trafiksäkerhetssynpunkt eller ur ett framkomlighetsperspektiv. Redan 2003 genomförde dåvarande Vägverket en förstudie för sträckan genom Flen fram till Yxtatorpet. Två alternativ togs fram, dels en förbifart förbi Flen, dels förbättringar på befintlig väg. Det sista alternativet ströks då det inte skulle ge tillräckligt positiva effekter.
Några år senare, 2006, blev en vägutredning färdig. Den föreslog tre alternativ för den nya sträckan förbi Flen, samtliga öster om staden. Utöver det har några andra analyser tagits fram, som bland annat visat att väg 55 är ett viktigt storregionalt transportstråk.
Trots att det snart har gått 20 år sedan arbetet med de första konkreta planerna på en förbifart påbörjades, har den ännu inte blivit verklighet. Förklaringen stavas både finansiering och prioritering.
– Att vi inte har kommit i gång med framtagandet av en vägplan är resultatet av en prioritering vid varje planupprättelse. Vi inväntar besked från Region Sörmland innan vi kan gå vidare med att upprätta en vägplan, säger Knut Hawby, samhällsplanerare på Trafikverket.
I den nuvarande länstransportplanen för åren 2018–2029, som reglerar vilka infrastruktursatsningar som ska göras på det regionala vägnätet, finns förvisso drygt 148 miljoner kronor avsatta till projektet. Men etappen har legat långt bak på prioriteringslistan. Exempelvis har sträckan mellan Dunker och Björndammen prioriterats högre.
Nästa år ska det fattas beslut om länstransportplanen för åren 2022–2033. I förslaget finns förbifarten fortsatt med.
– Förslaget ska ut på remiss under hösten. I förslaget har vi avsatt 155 miljoner kronor till förbifarten, där den tänkta byggstarten skulle kunna ske 2026 eller 2027. Nyligen genomfördes också en förenklad åtgärdsvalsstudie, där vi bland annat tittade på vad som har hänt med kommunens planering för bland annat bostadsbyggande, säger Fredrik Högberg, infrastrukturstrateg på Region Sörmland.
Det är alltså upp till regionfullmäktige att i vår fatta beslut om förbifarten fortfarande ska vara med i länstransportplanen under kommande planperiod. Enligt regionstyrelsens ordförande, Monica Johansson (S), är det viktigt att den nya vägen byggs.
– Projektet har varit på tapeten länge, men olika saker har hänt som gjort att det skjutits på framtiden. Det är oerhört angeläget att vägen byggs och nu känns det som att det kan bli verklighet, säger Monica Johansson.
Samtidigt hade hon önskat att regeringen satsade mer pengar på den regionala väginfrastrukturen.
– Vi skulle behöva mer resurser i länstransportplanen, vilket vi har påtalat för både regeringen och Trafikverket. Vi måste prioritera väldigt hårt utifrån de pengar vi får, säger Monica Johansson.
Till kommande länstransportplan har regeringen aviserat att Sörmland ska få drygt 1,3 miljarder kronor. Även om förbifarten blir av kommer pengarna inte att räcka till att bygga om nästa etapp, sträckan mellan Flen och Yxtatorpet, förbi Talja.
– Det blir en felande länk när förbifarten förbi Flen är klar, så det blir naturligt att titta på den etappen när förbifarten är byggd. Men det är långt in i framtiden, säger Knut Hawby.