Tidningen skrev tidigare i veckan om ammoniakläckaget i Bettna, som visade sig härröra från ett rör vid en gammal bilverkstad.
Läckaget kunde med räddningstjänstens insats släppas ut i naturen på ett kontrollerat sätt, men fastigheten där läckaget förekom, tillsammans med två andra fastigheter, är föremål för ett tidigare föreläggande som samhällsbyggnadsnämnden fattade beslut om i mars 2018.
Föreläggandet, som riktas mot fastighetsägaren Anne-Marie Wiederdal, ställer krav på uppstädning av uttjänta bilar, fordonsvrak, bildäck och övriga bildelar utanför byggnaderna, då de enligt miljöavdelningens bedömning anses kunna påverka omgivande miljö negativt och utgöra en risk för förorening av omgivande mark.
Beslutet fattades till följd av en besiktning som genomfördes i fjol, efter att boende i området framförde klagomål beträffande situationen och lämnade in en namnlista med 101 underskrifter till kommunen.
– Miljöavdelningen inväntar för att se hur föreläggandet uppfyller sig. Mejeriverksamheten som har funnits där upphörde på 70-talet. Vi har inte känt till att det skulle vara några andra problem utöver det som föreläggandet gäller, säger Simon Wernsköld, miljöchef i Flens kommun.
Bettnabon Sol Hanke-Nilsson, är en av initiativtagarna till namninsamlingen. Hon menar att alla vrak och gamla bildelar utgör en fara för både boende i området och miljön.
–Det är en miljöfarlig plats. Vi vet inte vad det finns för miljöfarliga substanser varken runt om eller innanför. Det är inte inhägnat och barn och ungdomar rör sig där.
Fastighetsägaren Anne-Marie Wiederdal, har förståelse för miljöavdelningens bedömning, men menar att hon inte fick veta att boende i området hade åsikter om bilvraken, tills hon blev kontaktad av kommunen.
– Jag är fullt medveten om att det ska städas upp och jag hade tänkt göra det. Men jag hade uppskattat om de hade kommit och pratat med mig innan, i stället för att göra en namnlista bakom min rygg.
Att det fanns ett rör med ammoniak i, menar hon att hon inte hade någon som helst vetskap om.
– Jag och min dotter anmälde läckaget tillsammans. Vi hörde att det pös, ett ljud som vi inte kände igen. Då gick vi ut och tittade och det luktade och stack i ögonen.
– Jag hade ingen kännedom att det fanns rör som innehöll ammoniak över huvud taget. Hade jag vetat om det innan, hade jag åtgärdat det för längesen. Det var ett rör i en kylbassäng med vatten i, något som förmodligen är kvar från förra fastighetsägaren.
Känner du som fastighetsägare att fastigheterna bör kontrolleras, så att det inte föreligger någon risk för ytterligare läckage?
– Det är inget man kan strunta i, men vi behöver ha ritningar så vi vet vart vi ska leta. Jag vet att det inte finns någon inuti fastigheterna i alla fall, och nu har räddningstjänsten varit här och konstaterat det.
Enligt det tidigare föreläggandet har Anne-Marie Wiederdal till den 30 september på sig att fullfölja ställda krav och städa upp bilvrak och andra gamla bildelar som finns utanför fastigheterna.
– Vi har städat upp hela förra året och fortsätter tills vi blir färdiga. Det är stort, det är ju ingen villatomt utan en industritomt, det tar tid. I stället för att gå bakom ryggen kan folk komma och hjälpa till om de har tid. Det skulle uppskattas, säger hon.
Sol Hanke-Nilsson däremot, tycker inte att det har gjorts något åt bilvraken sedan i fjol, trots föreläggandet i mars.
– I juli 2017 hade det lyfts bort ungefär 30 fordon, sedan dess har inget hänt. Jag är för en dialog, men då måste man också se att det händer något. Nu har hon två månader på sig att få bort allt det där, säger hon.
På miljöavdelningen ska man nu se över om den uppkomna situationen kräver ytterligare åtgärder gällande fastigheterna.
Kommer kommunen att vidta några åtgärder för att säkra att det inte föreligger någon risk för ytterligare utsläpp från någon av dessa fastigheter?
– Nu, utifrån den uppkomna situationen, behöver vi titta på om det är så att det behöver vidtas ytterligare åtgärder. Vi ska se över om fastigheterna behöver inspekteras invändigt, för att på så vis se om det finns något som skulle kunna ha en påverkan på miljön. Vi får diskutera med handläggare och räddningstjänst samt se vad vi kommit fram till under tidigare inspektioner, säger Simon Wernsköld.