"Vi är väldigt stolta över vår nya gröna fabrik"

Arbetet pågår för fullt med att industrianpassa den stora byggnaden på Talja Norra industriområde som Volvo Group Remanufacturing ska flytta in i nästa år.

Rosemary Andersson och Mattias Bergdahl från Volvo Remanufacturing i byggnaden på Talja Norra.

Rosemary Andersson och Mattias Bergdahl från Volvo Remanufacturing i byggnaden på Talja Norra.

Foto: Joachim Sorbe

Flen2022-09-08 10:00

– Flytten ger bättre förutsättningar både för våra anställda och vår produktion, säger Rosemary Andersson, platschef på Volvo Remanufacturing i Flen.

– Vi kommer att minska vår energiförbrukning med 30-40 procent och våra CO2-utsläpp med nästan 75 procent från dag 1. Vi är väldigt stolta över vår nya gröna fabrik, säger huvudprojektledaren Mattias Bergdahl. 

undefined
Den tidigare lagerbyggnaden på Talja Norra håller på att anpassas till Volvos behov. Till vänster på bilden kan man se det pågående arbetet med att bygga ut parkeringen.

Förberedelserna inför flytten går enligt plan och allt ska vara klart till semestern nästa sommar. Själva flytten startar i februari 2023 och genomförs stegvis fram till sommaren. Den 22 000 kvadratmeter stora byggnaden på Talja uppfördes 1980 och användes fram till 2015 som centrallager av Statoil. För några år sedan kom Volvo Remanufacturing fram till att företaget vuxit ur sina nuvarande lokaler på Drottninggatan i centrala Flen. Lokalerna är bland annat dyra att underhålla. Dessutom passar det dåligt att transportera tungt gods genom centrala stan. En analys visade dock att Flens kommun var en bra plats att bedriva verksamheten på. 

– Kontentan var att det är här vi har kompetensen. Vi har en bra historia i Flen. Vi har även ett väldigt gott samarbete med kommunen. Så beslutet blev att stanna i Flen, säger Rosemary Andersson.  

Företaget bestämde sig för att hyra den stora byggnaden på Talja Norra alldeles bredvid infarten från riksväg 55. Hyresvärd är idag Oscar Properties. Förra året blev det klart att Flens kommun köper fastigheten på Drottninggatan av Volvo Group.

undefined
Mattias Bergdahl och Rosemary Andersson utanför den 22 000 kvadratmeter stora byggnaden. Parkeringen håller på att göras större.

Volvo Remanufacturings huvudsyssla är återbrukstillverkning av lastbilsmotorer. Volvo erbjuder sina kunder återtillverkade motorer genom ett utbytessystem där kunden får avdrag på sin nya motor om den gamla lämnas in. Fabriken i Flen renoverar motorerna så att de blir som nya, till och med bättre. 

– Våra huvudprodukter är diesel- och bensinmotorer, växellådor, cylinderhuvud, kamaxlar, vevaxlar och pumpar av olika slag, vi tillhandahåller också reservdelar och reparationssatser av olika slag, säger Rosemary.  

Återbrukstillverkningen har en mindre påverkan på miljön än om man hade byggt en helt ny motor. Jämfört med en nyproducerad lastbilsmotor är energiförbrukningen för en renoverad motor 80 procent lägre och konsumtionen av råvaror är 85 procent lägre. 

– Vår verksamhet är en viktig del av Volvogruppens hållbarhetsstrategi. Vi har väldigt tuffa och för miljön bra målsättningar inom Volvogruppen, säger Rosemary.

undefined
Rosemary Andersson visar ett rum där det ska vara personalutrymme.

Remanufacturing-organisationen som Flen tillhör har fått breddat ansvar och går idag under namnet Volvo Group Circular Operations and Solutions. 

– Vi driver utvecklingen mot mer cirkularitet i vår koncern samt i vår bransch genom att använda den kompetens vi tillsammans byggt upp under 70 år, bland annat i Flen, säger Rosemary.  

Hon menar att det idag går bra för Volvo Remanufacturing i Flen och att verksamheten ligger i linje med Parisavtalet som handlar om att minska utsläppen av växthusgaser.

– Det finns en reell marknad som vi behöver ta hand om. Från Volvogruppen tittar man på olika alternativ som till exempel biodiesel och andra energikällor så som bränsleceller, säger hon. 

– Elektrifieringen är den stora transformeringen där vi naturligtvis är med för att säkerställa att vi även ska kunna renovera elmotorer och andra framtida produkter. Batterier kan till exempel ha ett andra liv.

Volvo Remanufacturing i Flen har cirka 230 anställda. Flytten kommer inte direkt att påverka antalet anställda. Den skapar däremot förutsättningar för framtida expansion av verksamheten. 

undefined
Mattias Bergdahl är huvudprojektledare för flytten.

En fördel med den nya fabriken på Talja blir att produktionen effektiviseras, vilket är nödvändigt eftersom lokalerna på Talja är 4 000 kvadratmeter mindre än på Drottninggatan. Idag bedrivs verksamheten i flera olika byggnader. På Talja kommer allt att ske under samma tak.

– På den nya platsen kommer vi att vara mer flexibla, det ger exempelvis möjlighet till att köra utökade skift. Idag är vi begränsade på grund av närhet till bostäder, säger Rosemary. 

Motorerna som ska återtillverkas kommer att tas in i den västra delen av byggnaden där ett kallager och en spolplatta ska anläggas. Byggnaden har fyra stora hallar. I den första hallen demonteras motorerna. Delar som kan återtillverkas rengörs och blästras. Resten skickas till återvinning.  

– Vi kommer att ha en ny blästerpark här, säger Mattias Bergdahl, när han och Rosemary visar byggnaden för Affärsliv. 

undefined
Mattias Bergdahl och Rosemary Andersson i lagerhallen där väggarna har målats och ett nytt epoxigolv har gjutits som ska tåla belastningen från högre pallställ.

I den andra hallen kommer delarna att bearbetas, bland annat genom att de slipas. I den tredje hallen blir det ett stort lager. Från den västra sidan kommer de återbrukade produkterna in i lagret. Från den södra sidan tas nya komponenter in. Delarna plockas ihop till byggsatser som skickas vidare till hall 4 där de monteras ihop. 

– Fler ytor blir fria från truckar. Det blir säkrare här än på Drottninggatan, säger Rosemary. 

undefined
Det gamla golvet har brutits upp. Betongen kommer att malas ner och användas som fyllning på den nya parkeringen.

Väggarna har målats och i lagerhallen har man gjutit ett nytt epoxigolv som ska tåla belastningen från högre pallställ. Det gamla golvet har brutits upp. Betongen kommer att malas ner och användas som fyllning på den nya parkeringen. 

I monteringshallen byggs ett hus i huset, en provningsstation där motorerna kommer att testas innan de skickas vidare till kund. Spillvärmen från testanläggningen kommer att tas tillvara. 

– Idag går spillvärmen egentligen rakt ut i luften. Nu kommer vi bygga ett värmeåtervinningssystem som gör att vi kommer att kunna använda spillvärmen till att värma upp fastigheten. Vi kommer att täcka två tredjedelar av årsbehovet av uppvärmning, säger Mattias. 

Byggnaden förses med nya system för ventilation och tryckluft. Nya värmefläktar har installerats. Byggnaden kommer även att innehålla bland annat en ny bränsleanläggning, nya ugnar och tvättmaskiner. 

– Vi kommer att driva alla våra ugnar på biodiesel istället för på diesel, säger Mattias. 

undefined
Nya värmefläktar har installerats.

Byggnaden får ett eget reningsverk som innebär att 95 procent av vattnet som används i verksamheten kan återanvändas.

– Vi sparar 400 ton vatten per år, säger Mattias. 

Ett nytt måleri inrättas varifrån komponenterna skickas vidare för packning innan de lämnar fabriken på den södra sidan. På den östra sidan av byggnaden utökas parkeringen. Här kommer även personalingången att ligga. Det byggs kontor, personalmatsal och omklädningsrum. 

– Vi kommer få mycket ljusare och fräschare lokaler både i produktionen och på kontoren. Det blir ett rejält lyft, säger Rosemary. 

Hon menar att företaget kommer att fortsätta att utveckla verksamheten efter att de nya lokalerna tagits i bruk. 

– Det slutar inte med det här. Vi kommer att fortsätta att titta på hur vi kan ta ytterligare steg framåt både för miljön och medarbetarna. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!