Guldlektion i kemi á la August Strindberg

Gymnasie- och högstadielever samarbetade under fredagen för att genom experiment framställa ett dyrbart grundämne. I August Strindbergs spår försökte de omvandla olika ämnen till guld under kemins dag.

Flen2016-10-22 07:43

Brandlarmet ringer och ut från skolan går eleverna och samlas på Violentorget. Ned för trappen kommer Peter Martinsson i raska steg iförd en vit labbrock.

– Det var inte vi, säger han skämtsamt och börjar se till sina elever.

Brandbilar rullar in och efter bara några minuter har de konstaterat vad som utlöste brandlarmet.

– Någon har eldat lite pappershanddukar i ett handfat. Men det var ingen fara, ingen eld och ingenting har gått sönder, säger Roger Jonsson på räddningstjänsten.

Lärarna på Prins Wilhelmgymnasiet går in på skolan följda av sina elever. Några våningar upp ligger kemisalen, där ska nu naturvetarklassen NA2 tillsammans med högstadieelever försöka att tillverka guld.

– August Strindberg var verkligen en mångsysslare. Konstnär, fotograf, författare och även alkemist, berättar läraren Peter Martinsson.

Kemins dag är ett initiativ som Svenska kemistsamfundet och flera andra organisationer har dragit i gång för att få elever mer intresserade av kemi och naturvetenskap. Peter Martinsson, Inger Lundqvist och Arne Råberg är de lärare som är med eleverna från Stenhammarskolan och Prins Wilhelmgymnasiet under experimenten.

– Det är bra för gymnasieeleverna att få handleda de yngre som kommer i dag och även bra att genom Strindberg kombinera kemi och svenska, säger Arne Råberg som är lärare för högstadieklassen.

Efter en introduktion av svenskaläraren Inger Lundqvist klär eleverna på sig labbrockar, skyddsglasögon och handskar. De delas upp i grupper och påbörjar snabbt de olika experimenten.

Järnsulfat, kopparsulfat, natriumklorid och ammoniumklorid blandas med natriumhydroxidlösning och flagor bildas direkt på ytan. En av eleverna försöker att fiska upp de små flagorna på ett vitt papper.

– Det ser inte riktigt ut som guld, säger en av eleverna besviket.

Vid bordet intill står fem tjejer och diskuterar vem som ska göra vad.

– Det kommer bli kaos om vi gör, säger Ikhra Ahmed som går i nionde klass på Stenhammarskolan.

Istället blandar en av gymnasieeleverna de olika ämnena och häller ut det på filterpapper. Efter en stund i ugnen tar de ut de.

– Det är inte guld, det är rost, säger Sagal Osman och fortsätter:

– Men vi samarbetade i alla fall.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!