– "Resenärer hänvisas till nästa tåg". Jag kan de där fraserna utantill, säger Katarina Thollander och skrattar sorglustigt.
För en vecka sedan gjorde hon sin sista dag som svensklärare på Prins Wilhelmgymnasiet. En tjänst hon tog för inte mindre än sex månader sedan.
– Då såg jag fram emot att pendla, det är ju bra tåg och lugnt på dem. Och från Södertälje syd ska det ju bara ta 35 minuter.
Men verkligheten blev en annan än den Thollander hade föreställt sig. Förseningar och inställda avgångar blev snabbt mer regel än undantag och den dryga halvtimmen tåget skulle ta blev gång på gång tredubblad.
– Det som gör att jag slutar är att det inte fungerar med tågen. Sedan i november har det inte fungerat alls, det har varit katastrof, säger hon och fortsätter.
– Jag har fått ta pendeltåget till Gnesta i stället och sedan åkt Sörmland runt med bussen till Flen
Året har för många pendlare varit mer svårhanterlig än vanligt. Inte minst på grund av att MTR i december tog över körningen av Mälartåg från SJ. För Thollander innebar det att hon inte heller kunde ta tågen som stod på tur efter dem inställda, eftersom de kördes av SJ som inte längre ingår i det regionala pendlarkortet.
– Det har lett till att jag missat första lektionen många gånger och så kan man inte ha det. Eleverna blir ju lidande av det här och mitt liv blir sämre. Att ta sig till och från jobbet blir ett stressmoment, det första man gör när man vaknar är att kolla så att tågen går.
Även om det vore så att tågtrafiken hade fungerat mer smärtfritt, erkänner Thollander att hon förr eller senare nog hade sökt sig tillbaka till hemstaden Södertälje ändå. Likväl minns hon situationen som rågade måttet – orden som fick henne att med svårmod lämna Prins Wilhelm bakom sig mitt under pågående termin:
– En elev frågade mig en vanlig tisdag om vi kommer att ha lektion imorgon. Och då kände jag att de inte ska behöva gå runt och grubbla på det. Det är klart att de ska kunna ha lektion och att deras lärare ska kunna vara där.
Efter det här frågar sig Thollander hur pendlarkommuner som Flen står sig när högtalarbrus om signalfel och inställda avgångar hörs allt oftare.
– I Sörmland vill man att folk ska flytta hit och pendla till jobbet, eller tvärtom. Men det fungerar ju inte. Hur ska man någonsin kunna rekommendera folk att pendla på det här sättet.