Han har lösningen på dieselföroreningarna

I en stuga med utsikt över en vik av Båven sydost om Flen sitter Mats Hedman vid en dator. Han är tänkaren och uppfinnaren som kan sitta inne med en lösning på problemet med de smutsiga dieselavgaserna.

Mats Hedman, uppfinnare, i förgrunden syns principen för en renare dieselmotor.

Mats Hedman, uppfinnare, i förgrunden syns principen för en renare dieselmotor.

Foto:

Flen2018-02-26 12:22

Diesel som bränsle har gått från att vara miljödröm till miljöskräck och ett av bekymren är att avgaserna blir för kalla när motorn inte är belastad. Detta innebär att katalysatorn inte kan ta hand om de skadliga partiklarna utan dessa åker rakt ut i luften.

Hedman har ett förflutet inom datavärlden och har en tid också arbetat på FFV i Eskilstuna. Han har drivit företag som bland annat utvecklat mät- och korrigeringsmaskiner som används vid tillverkning av bland annat drev till växellådor inom amerikansk och europeisk fordonsindustri. Allt har handlat om teoretiska och praktiska lösningar.

Uppfinnaren har ett flertal patent i sin portfölj, ett handlar om bensinmotorer där ventilerna öppnas och stängs med hjälp av pneumatik istället för den traditionella mekaniska metoden med kamaxel. Den lösningen finns i en i USA prisbelönt Koeningsegg-Freevalvemotor som nu lanseras även i Kina. Lösningen höjer effekten samtidigt som bränsleförbrukningen minskar.

Berätta lite om nytänkandet för dieselmotorn.

– Problemet med dieselmotorn är att när bränsle och luft blandas och förbränns blir avgaserna kalla vid lågbelastning eftersom kompressionsutrymmet i kolven har konstant volym oavsett hur mycket som sprutas in. För att bibehålla en hög temperatur har jag valt att ha en justerbar kompressionskammare placerad i cylindertoppen, i stället för en ej justerbar grop i kolven, och fritt styrbara inloppsventiler för varierbar lufttillförsel anpassad till kompressionskammarens aktuella storlek. Detta gör att temperaturen i avgaserna är hög även vid lågbelastning. När temperaturen är hög hela tiden innebär det att katalysatorn i avgassystemet fungerar som den ska och ingen skit kommer ut eller måste förbrännas i efterhand.

Vad sker nu med din patenterade uppfinning?

– Jag har fått teorierna kontrollerade samt akademiskt rapporterat av Lunds universitet och nu är tanken att det ska bli ett fysiskt test av konstruktionen för att få den bekräftad som en lösning av dieselproblemet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!