Pressjärnets lägenheter frustrerar boende

Iskalla lägenheter, mögel, vattenskador och insekter har blivit vardagsmat för de boende i Pressjärnets lägenheter i Flens kommun. Trots påtryckningar från boenden renoveras inte lägenheterna. "De fixar ingenting", säger Hibo Ahmed, en av de som bor i lägenheterna. Enligt Martin Dernelid, ordförande på Pressjärnet AB, hanteras alla felanmälningar som kommer in.

"Jag har frågat flera gånger om de kan renovera lägenheten men de fixar ingenting", berättar Hibo Ahmed om de problem hon har i sin lägenhet.

"Jag har frågat flera gånger om de kan renovera lägenheten men de fixar ingenting", berättar Hibo Ahmed om de problem hon har i sin lägenhet.

Foto: Lukas Abrahamsson

Flen2023-10-29 18:37

Jehan Harsan har bott i sin nuvarande lägenhet på Vasagatan i 23 år. Enligt henne har lägenheten inte renoverats under lång tid. Det är mögel i badrummet, köksluckorna är slitna och det är sprickor i golvet i hela lägenheten. Under de kallare perioderna om året är temperaturen i lägenheten dessutom väldigt låg.

– Under vintern är det jättekallt. Jag behöver lägga en handduk vid fönstret i sovrummet och en handduk vid balkongdörren för att det inte ska komma in luft utifrån, berättar Jehan, som försökt kontakta hyresvärden Pressjärnet för att renovera lägenheten. Hon har även anmält problemen till Flens kommun.

undefined
Mögel har uppenbarat sig i taket på Jehan Harsans badrum. Hon berättar att hon titt som tätt hittar insekter i badrummet.

Besvikelsen och irritationen är påtaglig när Jehan och hennes dotter berättar om de problem som hon upplever i sin lägenhet. Just nu ligger hyran på dryga 6 000 kronor men att få den renoverad kommer att kosta henne ytterligare 2 000 kronor i månaden enligt information som hon fått från hyresvärden.

– De vill inte renovera badrummet. De kallar det för lyxrenovering, en uppgradering av lägenheten, inte något som behövs, säger Jehan, som problemen till trots vill fortsätta bo kvar.

– Jag älskar den här lägenheten, jag vill inte flytta.

– Men det måste hon göra om det fortsätter att vara så här, flikar dottern in.

Men Jehan Harsan är långt ifrån den enda som lever och bor i en av Pressjärnets lägenheter som inte håller måttet. Tomas Jonsson och Lisa Karlsson bor i en lägenhet i samma område, på Stenhammarsgatan. De har bott i sin nuvarande lägenhet i ett halvår men är redan trötta på den och upplever det svårt att komma i kontakt med hyresvärden.

– Vi visste inte om hur det var när vi flyttade hit. Det skulle behöva renoveras, det är verkligen inte acceptabelt, säger Tomas och visar runt i lägenheten som är fylld med sprickor i golv, väggar och tak. De delar också Jehans frustration om de kyliga temperaturerna i lägenheten.

– Det är iskallt överallt här inne, vi behöver använda den där för att hålla temperaturen uppe, berättar Lisa Karlsson och pekar på värmefläkten som är placerad på en av fåtöljerna i vardagsrummet.

undefined
Lisa Karlsson har bott tillsammans med sin sambo Tomas Jonsson i lägenheten på Stenhammarsgatan i ett halvår. De upplever att det är svårt att komma i kontakt med hyresvärden Pressjärnet.

På Storgatan, några minuters bilväg bort, bor Hibo Ahmed tillsammans med sina tre små barn i åldrarna tre, fyra och sju år. Hon har bott i sin lägenhet i åtta år och betalar närmare 7 000 kronor i hyra.

Redan vid ingången till trapphuset uppenbarar sig stora hål och sprickor i väggarna och taket. Hibo Ahmed berättar att hon och hennes grannar är oroliga för att taket vid entrén ska rasa in.

När vi kliver in i lägenheten visar hon direkt badrumsskåpet. Det är vattenskadat och det håller på att lossna på flera ställen.

undefined
"Jag har frågat flera gånger om de kan renovera lägenheten men de fixar ingenting", berättar Hibo Ahmed om de problem hon har i sin lägenhet.

Vidare in i köket pekar hon ut ytterligare problem. Utanpå skåpluckorna är det missfärgningar och inne i skåpen är plankorna vattenskadade och håller på att mögla.

– Jag har frågat flera gånger om de kan renovera lägenheten men de fixar ingenting. Jag är jättetrött på dem och jag vill inte bo här längre, men jag har inget jobb och jag kan inte flytta, berättar hon med en frustrerad ton.

På samma våningsplan som Hibo Ahmed bor hennes syster Rabia Abdullahi. Även hon är märkbart frustrerad över lägenheten, som är vattenskadad och mögelinfekterad.

Hon har bott i lägenheten i tre år och berättar att hon och barnen inte kunnat använda toaletten i lägenheten under ett och ett halvt års tid. Det är ett stort hål till badrumsdörren, orsakat av vattenskador. När hon öppnar dörren sitter handfatet löst, golvet är missfärgat och på väggarna bakom toaletten och i duschen har det börjat mögla.

– Vi kan inte andas i lägenheten. När jag ringde till dem och berättade om problemen i mitt badrum sa de att jag skulle betala 10 000 kronor. Jag vet inte varför, säger Rabia Abdullahi.

undefined
Dörren in till badrummet hos Rabia Abdullahi är vattenskadad och behöver bytas ut.

Hon fortsätter:

– Vi fixar allting själva. När vi ringer Pressjärnet säger dem att de ska komma, men det gör de inte. Under lång tid har vi väntat på att de ska komma och fixa badrummet.

Pressjärnet delar inte den bild som de boende beskriver utan berättar att problemen som felanmäls åtgärdas.

– Det är inget i fastighetens struktur som skulle leda till mögel och vattenskador. När våra hyresgäster anmäler fel tar vi kontakt med dem och kommer ut och åtgärdar problemen, säger Martin Dernelid, ordförande på Pressjärnet AB.

Jag har varit i kontakt med hyresgäster som berättar att de felanmält, men det har ändå inte åtgärdats?

– Okej. Om jag inte vet vilken hyresgäst eller vilken fastighet det gäller kan jag inte kommentera. Även om jag visste det skulle jag inte kommentera enskilda ärenden. Det hanterar vi med den hyresgäst som gör anmälan och sen tittar vi på det, säger han och fortsätter:

– Om man felanmäler så har vi fastighetsskötare och fastighetsförvaltare på plats som hanterar de felanmälningar som finns.

Boende i Pressjärnets lägenheter har även varit i kontakt med Hyresgästföreningen för att få till en förbättring. Johan Sandberg, som är förhandlingsledare på Hyresgästföreningen, känner till problemen.

– Vi har väldigt många ärenden hos Pressjärnet. Vi har fokus på dem just nu, vi delar den bilden att det är problem med mögel och även kallt i lägenheterna.

– Pressjärnet har även ett dotterbolag som heter Mariatorget och tillsammans så hade vi ungefär 25 registrerade kontakter med boenden under de senaste två åren. Det är ganska mycket sett till hur vi brukar jobba mot fastighetsägare. Det är främst i Flen men det är även brister i det övriga beståndet också. I Flens kommun är det extraordinärt, det ser inte bra ut.

undefined
Johan Sandberg, förhandlare på Hyresgästföreningen, berättar att de har många ärenden gällande boende i Pressjärnets lägenheter. "Det är fokus på dem just nu", säger han.

Han tillägger:

– Den 15 november kommer vi ha ett möte med de boendeoch träffa alla som vill prata med oss för att ta emot ännu mer synpunkter. 

Vad kan ni göra för att hjälpa de som bor i lägenheterna?

– Just nu har vi juridiska ärenden som vi försöker driva genom hyresnämnden för att få till en förbättring. I och med att de (Pressjärnet) även påkallat att höja hyrorna för nästa år så kommer vi villkora eventuella hyresjusteringar med att bristerna åtgärdas.

Tidningen har även varit i kontakt med Karin Olofsson som ansvarar för ekonomi, uthyrning och förvaltning av Pressjärnets lägenheter i Flen och Katrineholm. Hon har dock inte velat svara på några frågor utan hänvisar till Martin Dernelid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!