2025-års medborgarlöfte, som skrivs under av kommunen och polisen, handlar om ett långsiktigt brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete.
I den kartläggning som gjorts kan man peka ut två platser i kommunen som upplevs som särskilt otrygga.
Det handlar om Stationsområdet i Flen och busstationen i Malmköping.
Jessica Ekermann är brottsförebyggande samordnare i kommunen.
– Stationer är ju alltid ett ställe där man uppehåller sig och då kan det lätt bli en plats som blir utsatt. Det är inte bara i vår kommun det ser ut så. Det är en samlingsplats för ungdomar och unga individer som ska samsas med personer som kanske lider av psykisk ohälsa och/eller har missbruksproblem, säger hon.
Ekermann berättar vidare att det framförallt är resenärer som upplever dessa två som en upplevd otrygg plats.
Tidningen besöker de två platserna under en eftermiddag. Då är det relativt lugnt vid stationsområdet i Flen.
– Här, genom tunneln här, går jag aldrig på kvällen. Det är många äldre som är rädda för att gå ut på kvällen, säger en person vi pratar med som är ute med sin hund.
Varför då?
– Man vill ju inte utmana ödet. Man blir ju mer rädd när man blir lite äldre, man är ju inte så stark längre.
Bakom statistiken finns kartläggning från både polis och kommun. Kommunen har statistik över händelser som inträffat både internt och externt, och polisen har genomfört en trygghetsundersökning.
Jessica Ekermann, igen.
Vad kan ni göra för att öka tryggheten vid dessa två platser?
– Vi försöker ha extra närvaro. I Malmköping försöker skolan hålla kvar elever på skolan tills dess att man ska ta sin buss hem. Men vi måste också försöka fortsätta erbjuda unga en meningsfull fritid.
I Flen då?
– Där ska stationsbyggnaden nu byggas om och vi ska bland annat få in ett poliskontor. Sen ska det vad jag vet i princip vara klart med en ny restaurangverksamhet i lokalerna också och då kommer det finnas fler vuxna på platsen vilket är bra.
Men det viktigaste enligt Ekermann när det handlar om tryggheten är samverkan.
– Det är så många aktörer kring det här. Fastighetsägare, Trafikverket, regionen och kommunen som har alla hand om olika områden av skötseln. Och sen är det Nobina som bemannar Sörmlandstrafiken. Det är lätt att saker faller mellan stolarna då, vilket gör det än viktigare att jobba vidare med samverkan.