Det är premiär för kommunens nya ansikte på internet och samtidigt som kommunhemsidan flen.se uppdateras får även turismen en egen portal på visitflen.se.
– Den gamla hade många år på nacken och vi vill bli mer uppdaterade och tillgängliga digitalt. En webbplats är ett av de största skyltfönstren man kan ha, säger Viktor Andersson, webbutvecklare på Flens kommun.
Det stora målet har varit att göra sidan smidigare och enklare för användarna.
– Den gamla sajten var väldigt utspridd och vi har jobbat mycket med förvaltningarna för att samla ihop informationen och kategorisera den. Det ska inte vara så många olika ingångar på sidan, säger Viktor Andersson.
Den nya sajten är också responsiv vilket innebär att den anpassar sitt utseende efter användarens hårdvara och fungerar lika bra i den smarta mobilen som på läsplattan eller i datorn.
– De senaste åren har vi fått många mobila besökare på sidan, upp mot 50 procent. Vi har också lyft upp sökfunktionen så att den är tydlig, säger Viktor Andersson och beskriver hela arbetsprocessen som väldigt snabb.
– Det har gått från noll till klart på bara några månader men vi har en hel del jobb kvar med den och den uppdateras ständigt. Grundfunktionerna kommer att finnas och vi jobbar vidare med finliret så fort som möjligt.
Pernilla Hagström är turismansvarig i Flens kommun.
– Den nya sidan innebär att företagen inom besöksnäringen har möjlighet att med egna sidor synas både på visitflen.se och på visitsormland.com. Några är redan med och fler hoppas vi vill synas här, säger hon och menar att en stor fördel med den nya hemsidan är det bredare länsperspektivet.
– Målet är att länet ska ha fördubblat turismomsättningen 2023. Genom att synas i ett större sammanhang, ha många produkter att erbjuda på en och samma sida och vara bokningsbar når vi fler gäster. Det är en del av destinationsprocessen vi gemensamt arbetar med i länet, säger hon.