Dejtingsajt kräver uppsägning via fax – anmäls

Kvinnan skickade in sin uppsägning i god tid till dejtingsidan. Men företaget kräver nu att hon säger upp tjänsten via fax.

2018 försvann kravet på att myndigheter skulle kunna ta emot fax från medborgarna. Men dejtingföretaget kräver uppsägning via fax, skriver kvinnan i sin ARN-anmälan.

2018 försvann kravet på att myndigheter skulle kunna ta emot fax från medborgarna. Men dejtingföretaget kräver uppsägning via fax, skriver kvinnan i sin ARN-anmälan.

Foto: Berit Roald, Leo Sellén, TT

Flen2023-07-31 18:25

Kvinnan i Flens kommun anmälde sig till dejtingsidan på nätet. För fyra veckors medlemskap betalade hon 995 kronor. Enligt reglerna skulle medlemskapet sägas upp senast sju dagar innan nästa period om fyra veckor började, för att kvinnan inte skulle debiteras för en period till.

I sin anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, sa kvinnan upp medlemskapet nio dagar innan tiden gick ut. Först efter fem dagar fick hon svar från företaget, som skrev att hennes uppsägning kom för sent och att hennes medlemskap förlängts med fyra veckor. Kvinnan skickade in kopian på uppsägningen för att visa att hon sagt upp avtalet i tid, men fick då svar från företaget att uppsägningen var ogiltig. Den skulle ha skett, hävdar företaget, på en särskild blankett som företaget har, samt skickas med fax.

Eftersom företaget inte godkänner kvinnans uppsägning finns hennes profil kvar på dejtingsidan, vilket hon inte vill. Hon skriver att företaget bara tar bort profilen om hon betalar för fyra nya veckor.

Kvinnan ifrågasätter i sin anmälan vilken privatperson som i dag äger en fax och anser att företagets metoder går ut på att tvinga kvar kunderna. Hon skriver att skriftlig uppsägning, inskickad inom den tidsram som företaget angett, enligt lag räcker. Hon skriver att hon inte tänker betala en krona till, till ett företag som ser sina kunder som bankomater. Kvinnan kräver att hennes profil tas bort och att kravet mot henne upphör.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!