Det var i slutet av augusti som en kvinna i 65-årsåldern, hemmahörandes i Flens kommun, blev uppringd av en man som presenterade sig som bitcoin-investerare. Kvinnan valde att investera 2 500 kronor, och slog då in sin egen kod på säkerhetsdosan, för att föra över pengarna.
När kvinnan en vecka senare ville få tillbaka sina pengar och det hon trodde att hon hade tjänat, pratade hon med investeraren över telefon en andra gång. Hon uppmanades då att ännu en gång slå in koden på sin säkerhetsdosa, men lurades då på ytterligare 204 000 kronor.
Kvinnan har polisanmält händelsen, och har också varit i kontakt med sin bank i hopp om de ska reklamera transaktionerna, men fått nej. Nu vänder hon sig till Allmänna reklamationsnämnden för hjälp. Hon tycker att banken borde ha reagerat på den stora transaktionen och ställt en kontrollfråga till henne.
SVT har tidigare rapporterat att antalet telefonbedrägerier ökat kraftigt under 2022. Enligt statistik från polisen har andelen bedrägerier dubblerats under första halvåret, jämfört med hur det var för ett år sedan.
I september fick en man tillbaka 385 000 kronor av banken, efter att han varit grovt oaktsam och lämnat ut sina bankuppgifter till obehöriga, och lämnat ut koden på sin säkerhetsdosa. HD-domen är vägledande för framtida fall, och Konsumentverket uppmanar personer som blivit lurade att kontakta sina banker för att få sina ärenden omprövade.