– Om regiontrafiken nedprioriteras till fördel för fjärrtågen är jag mycket orolig för effekterna för Flens del, sa kommunalrådet Anders Berglöv (S) för en knapp månad sedan i Eskilstuna-Kuriren.
Nedprioriterad regiontrafik på Västra stambanan är just vad Trafikverkets förslag innebär då det nu har presenterats.
Antalet turer blir som i dag, men Sörmlandspilen, regionaltåget som trafikerar Hallsberg - Stockholm, kommer att bli stående vid flera stationer för att släppa förbi fjärrtåg som kör sträckan Stockholm - Göteborg.
Av totalt 21 avgångar med Sörmlandspilen är det i dag sex som har "förbigångar". I tidtabellen som ska träda i kraft 15 december blir det 16 tåg med "förbigångar".
Till exempel tåget som många arbetspendlare använder, avgången 16:29 från Stockholm, får tre förbigångar på totalt 37 minuter (i Södertälje, Katrineholm och Vingåker). Avgång 15:29 från Stockholm blir stående 19 minuter i Järna innan färden kan fortsätta.
- Trafikverkets plan över tågtrafiken 2014 får stora konsekvenser för arbetspendlarna på Sörmlandspilen och Gnestapendeln. Människors dagliga arbetsliv i västra länsdelen får stå tillbaka samtidigt som alla tåglägen för fjärrtågen mellan Stockholm och Göteborg får full utdelning. Det är vare sig acceptabelt eller balanserat, säger i ett pressmeddelande Åsa Kullgren, ordförande för Sörmlands kollektivtrafikmyndighet.
Enligt Trafikverkets förslag blir det kvartstrafik, fyra avgångar, för fjärrtågen Stockholm - Göteborg mellan 16 och 17. Samtidigt en attraktiv tid för arbetspendlarna som då vill resa hem. Men Sörmlandspilen och Gnestapendeln få bara en avgång vardera.
- Det här är fullständigt vansinnigt, säger Katrineholms kommunalråd Göran Dahlström till KK.