Lise-Lotte Johansson, skyddsombud på Stenhammarskolan, beskriver ett långdraget ärende där positiva besked har dragits tillbaka och där man har bollats mellan olika parter:
– I våras blev vi lovade att en ordentlig vikvägg skulle installeras under sommaren. Men sedan dess har det varit turer fram och tillbaka där olika parter har skyllt på varandra.
Hon säger att lektionsmiljön är jobbig för eleverna, som går i låg- och mellanstadiet. Att det finns en överhängande skaderisk och att arbetsmiljön har fått flera legitimerade lärare att säga upp sig.
– Vi är oroliga för den personal som är kvar. Det är ohållbart att vistas i den här miljön hela dagarna, det påverkar både hörseln och rösten – för det är svårt att göra sig hörd, säger hon.
Henrik Ljungqvist, verksamhetschef för förskola, grundskola, gymnasium och måltidsservice, är medveten om problemet.
– Sådana arbetsmiljöer ska man överhuvudtaget inte ha som idrottslärare. Vi måste säkra arbetsmiljön, inte bara för att folk säger upp sig utan för att de ska må bra. Och inte gå runt med hörselskador, säger han.
Strax innan jul kom beskedet att hela projektet pausas.
– Vi trodde ett tag att vi skulle kunna smälla upp en ny vägg, bara. Men det går inte, det skulle kosta mellan 2,5 och 3 miljoner kronor vet vi nu, säger Henrik Ljungqvist.
Skyddsombudet Lise-Lotte Johansson sammanfattar:
– Så det har gått från att vi har blivit lovade en vägg, med besked om när det ska vara klart, till att det nu är helt pausat.
Hallen är alltså byggd för att kunna rymma två parallella klasser, med separata lektioner och varsin lärare. Men det funkar inte med dagens rumsavskiljare.
– I ovankant är det några meter nät, och sedan är det en del, som man kan hissa ner som är som en tjockare presenning, förklarar Johansson.
Eftersom den inte är förankrad i golvet kan den lätt sättas i gungning.
– Vi hade ett tillbud där i början där någon hamnade under den och fick in benet på andra planhalvan. Nu har vi inte haft några allvarliga tillbud, men det vill vi inte ha framåt heller.
Linda Blixt Flood är en av lärarna som har slutat på grund av hallen. Hon hade arbetat inom den kommunala skolan i Flen i över ett decennium, men kort efter att den nya hallen togs i bruk fick hon nog.
– En termin räckte, säger hon och berättar att hon än i dag har problem med hörseln och upplever att det började i Piggelinhallen.
Hon ät även kritisk till placeringen av toaletterna och omklädningsrummen.
– Det finns inget annat ämne där man skulle acceptera att andra elever måste passera genom klassrummet för att nå sin lektion, eller för att gå på toaletten.
Vad säger situationen om hur man prioriterar ämnet, frågar hon sig?
– Jag tycker väldigt synd om eleverna. Forskning visar att de behöver röra på sig mer, och så bygger man på det här viset ...
Sedan hon lämnade Flen arbetar hon på Nyhemsskolan i Katrineholm och trivs bra.
– Vi har parallella lektioner med en ordentlig vikvägg mellan, visst man hör ljud genom väggen men inte alls som i Flen. Jag hör inte vad läraren på den andra sidan säger till sin klass. Så önskar jag att de hade byggt Piggelinhallen också.
Skolledningen har nu bestämt att man inte ska bedriva parallella lektioner i hallen under vårterminen. Den tillfälliga lösningen är att slå ihop två klasser, under ledning av dubbla lärare.
– Det handlar om 40-45 elever i hela hallen, vilket lärarna upplever har blivit en väsentlig förbättring även om det inte är bra. Som reserv har vi säkerställt att vi kan använda Skjortans lokal Manschetten om det skulle behövas, säger Henrik Ljungqvist.
Nu ska man se över hörselskydd för lärarna men också möjligheten till lektioner utanför Piggelinhallen, som träning utomhus och teorilektioner i andra salar.
Hade det inte varit värt att lägga de här pengarna på en mer permanent lösning?
– Det är en väldigt svår fråga. Med tanke på de allmänna kostnadsökningarna just i år, har kommunen inte en jättestark ekonomi. Då är frågan om man ska lägga 2,5 miljon på det här nu? Jag är helt ärligt tveksam till om det är rätt att prioritera det här nu, om vi kan lösa det på ett annat sätt, säger Ljungqvist.
Han vill låta läsåret 2023–2024 visa om ombyggnationen är nödvändig eller ej.
– Jag hoppas att man ska kunna ha en hall där vi kan ha två grupper samtidigt någon gång i framtiden. Det tycker jag är rimligt när man har byggt en ny hall.