När Volvo Parts skulle söka nytt miljötillstånd hade länsstyrelsen skärpt flera av kraven. Bland annat ville länsstyrelsen att alla 55 dagvattenbrunnar ska ha oljeavskiljare.
Bara att installera oljeavskiljare till de 15 som är direkt anslutna till kommunens dagvattennät beräknas kosta cirka fyra miljoner kronor. Dessutom sattes lägre trösklar på bullernivåer.
– Det ursprungliga förslaget hade fått riktigt allvarliga konsekvenser för oss, säger Stefan Edlund, platschef på Volvo Parts.
Volvo Parts menar att företaget gör ett grundligt förebyggande arbete för att förhindra oljeutsläpp och överklagade därför beslutet.
Miljödomstolen gick på Volvos linje angående dagvattenbrunnarna och alla 55 måste inte utrustas med oljeavskiljare. Däremot ska de brunnar där det finns risk för förorening av dagvattnet utrustas med oljeavskiljare med larm.
Gällande bullerkraven håller Miljödomstolen med länsstyrelsen.
– Under dagtid blir det inga förändringar men om vi skulle få mer arbete och måste jobba kvällsskift blir det problem. Det begränsar våra möjligheter att utveckla verksamheten, säger Stefan Edlund.
Volvo har inte bestämt om företaget ska överklaga domen, men enligt Stefan Edlund är det troligt att Volvo i stället anpassar verksamheten efter beslutet.