Kommunstyrelsen har beslutat om ett nytt klimatväxlingssystem inom kommunen. Det innebär att en avgift kommer att läggas på inköp av fossila drivmedel, flygresor och användandet av bil i privat tjänst för kommunanställdas resor.
Syftet med klimatväxlingssystemet är bland annat att få fram mer pengar för att underlätta en omställning till beteenden som leder till mindre utsläpp. Åtgärden beräknas omsätta 150 000 till 200 000 kronor varje år.
– De här avgifterna påverkar ekonomin hos förvaltningar men pengarna försvinner inte från kommunen, det handlar snarare om en omfördelning av resurser. Syftet är att fatta beslut som gynnar klimatet, säger kommunstyrelsens ordförande Ann Charlotte Munter (S).
Åtgärden är ett led i arbetet med att minska nettoutsläppen av växthusgaser i kommunen till noll år 2045. Det är även beslutat att utsläppen i kommunen ska ha reducerats med 70 procent år 2030 jämfört med 2010. Samtidigt är transporter i dagsläget en av de saker som orsakar störst utsläpp i kommunen.
Systemet ska införas 2021 och kommer att gälla för kommunens samtliga verksamheter. Avgifterna kommer att öka med 50 procent vartannat år. Startavgiften för fossila drivmedel kommer att vara 5 procent av kostnaden, för flygresor 30 procent av kostanden och för privat bil i tjänst 3 kronor per mil.
Intäkterna från avgiften ska användas till att bekosta åtgärder som minskar utsläpp av växthusgaser och subventionera köp av bland annat förnybara drivmedel. Tanken är också att resor med kollektivtrafik och pool-fordon ska öka.
Emma Dahlin (M) invände mot beslutet med hänvisning till att kommunen befinner sig i ett ansträngt ekonomiskt läge. Hon menar att det inte är rätt tidpunkt och hade önskat att klimatväxlingssystemet skulle börjat gälla tidigast 2022.
– Vi motsätter oss inte förslaget i sak, men det är en illa vald tidpunkt. Vi hade velat se ett senare införande eftersom kommunen har ett svårt år där vi skulle behöva göra andra prioriteringar, säger Emma Dahlin.
Trots invändningarna gick beslutet igenom på kommunstyrelsens möte.
– Vi vet att det finns bra alternativ till mer klimatmedvetna resor. I framtiden kan avgifterna skärpas till mer, de här avgifterna är inte extremt hårda men visar på en riktning för hur man kan jobba för en klimatomställning, säger Ann Charlotte Munter, (S).