Nya mejladresser ställer till det

Har du försökt mejla någon inom kommunens skolorganisation och inte fått svar? Då kan du behöva försöka igen.

sy256614.jpg

sy256614.jpg

Foto:

Flen2016-03-22 18:00

Nyligen bytte kommunen mejladresser till flera viktiga aktörerna inom en rad områden. Numera gäller det att tänka till så du har rätt adress om du vill skicka e-post till någon som jobbar med skola, elevhälsa, vuxenutbildning, bibliotek och kulturverksamhet eller fritidsverksamhet.

Vuxenutbildare har fått ordet vux direkt efter @ i sina adresser medan övriga utbildare nås med edu som prefix till flen.se.

Enligt kommunen ska de mejl som skickats till den gamla adressen under en övergångsperiod ändå hamna i rätt inkorg.

Men det har inte fungerat smärtfritt.

– Det är framför allt inom BUK-förvaltningen som det har varit en del inkörningsproblem. Det beror på att den förvaltningen nu har en egen domän, skriver IT-chefen Urban Bertling via sin mejl som slutar på @flen.se precis som tidigare.

Anledningen till bytet av domän är att kommunen numera använder sig av Googles tjänster.

– Google har helt fri licensiering till dessa verksamheter, Google Apps for Education går då mot en egen domän och adresserna ändras, skriver Bertling.

Den som skickat fel har heller inte fått ett felmeddelande om detta och kan alltså tro att mejlet kommit fram trots att det förlorats i cyberrymden.

– Informationen om störningarna som eventuellt kan uppstå eller anvisningar om att nya adresser finns tillgängliga ska givetvis påannonseras via vår webb. Om det har brustit i informationen mot allmänheten i något avseende så ska vi göra vårt bästa för att åtgärda detta snarast möjligt, skriver Urban Bertling.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om