31-åriga Oscar Hallinder växte upp kring livsmedelsindustrin, med en pappa på Kronfågel och en mamma på GB. Under en period bodde han och pappan mer eller mindre på slakteriet utanför Valla, eller i en villa strax intill.
– Det var det som tände mitt intresse: att sitta i bilen med farsan och höra honom prata kyckling och affärer. Det går så fort och det är så många bitar, som ett stort pussel man måste lägga, för att få ihop allt!
Direkt efter gymnasiet gjorde han sina första år i yrkeslivet just där: på GB följt av Kronfågel.
Som 22-åring började han läsa agronomprogrammet i Uppsala men upplevde studietakten som alltför långsam.
– Då återvände jag till Kronfågel och fick ett kanonerbjudande. Jag blev planeringsansvarig och fick ansvar för all planering av kyckling in till fabriken. Det var en nyckelroll på företaget.
Fyra år senare rullade jobbet på, men han kunde inte släppa tanken på att han behövde en utbildning.
– Jag såg hur mycket snabbare det gick för dem som hade den där grunden när de kom in i företaget.
I Australien hittade han ett universitet med möjlighet att själv styra studietakten. Kandidatutbildningen som brukar ta tre år avklarades mer än dubbelt så snabbt och när det var dags att resa hemåt igen hade Hallinder fattat ett beslut: han var klar med kycklingar.
– Men så hamnade jag på ett kycklingbolag ändå, som fabrikschef på ett litet slakteri i Finland.
Efter många år av att leta nya utmaningar har han nått sitt mål: att arbeta med ett mindre livsmedelsföretag i uppbyggnadsfas.
– Ambitionen är att företaget ska växa, både när det gäller försäljning och produktion, säger han.
Här kommer han nära produktionen i sin roll som vd.
– Man är involverad i allt, från hur etiketter ska se ut till små inköp och kundkontakt.
På tal om etiketter – när Hallinder tog plats i företagets yttersta ledning vid årsskiftet gjorde han det i en turbulent tid. I november stämde Arla företaget för varumärkesintrång och bara två veckor senare Glada bonden med en genstämning.
– Det är lite speciellt, säger Hallinder, om att komma in mitt i en varumärkesstrid.
– Men vi har delat upp det, vår ordförande hanterar tvisten med Arla och jag fokuserar på mer verksamhetsnära frågor och på att bygga upp vår verksamhet.
Konflikten handlar om vad eller vem som egentligen får kallas för "Boxholmsost". Enligt Oscar Hallinder väntas den juridiska processen ta upp till ett år.
Under tiden har Glada bonden ändrat sina etiketter och texten som tidigare lydde "Äkta Boxholmsost" har strukits över.
– Vi fnular på ett nytt namn för osten att ersätta den här överstrykningen med.
Han ser tydliga likheter mellan Boxholm och hans födelseort.
– Jag har varit runt och farit som attans de senaste 15 åren. Jag känner att jag har hunnit med väldigt mycket, har bott i 10–15 länder, jobbat och studerat, men så hamnar jag här på den här lilla orten Boxholm som faktiskt inte är så olik Flen!
Nu letar han bostad i närheten av arbetsplatsen, där han planerar att bli kvar.
– I min mening har jag hittat rätt, det är det här jag vill hålla på med. Och sen när det här bolaget har blivit gigantiskt, då får jag kanske fundera på att gå vidare till en ny startup.