Persontågstrafik åter aktuell på TGOJ-banan

Flen - Nyköping med tåget på 27 minuter. Med stopp i Bettna, Vrena och Stigtomta. Fullt möjligt enligt en ny utredning från Regionförbundet Sörmland. Men då behöver först banan rustas för 80–90 miljoner kronor.

Flen2009-06-16 21:31

Sedan persontågen slutade rulla på TGOJ-banan mellan Flen och Oxelösund har vid flera tillfällen förutsättningarna diskuterats för att starta trafiken på nytt.

Av energi- och miljöhänsyn och i spåren på ökat pendlade mellan bostad och arbete har frågan blivit allt mer aktuell.

Regionförbundet har utrett vilka investeringar som krävs för snabb tågtrafik på hela sträckan mellan Västerås och Oxelösund. Riktmärke har varit en restid på 1,5 timme.

Kostnaden är uppdelad på delsträckor. Totalt uppskattas investeringen till cirka 100 miljoner.

Där det inte rullat persontåg på många år Flen - Nyköping och Nyköping–Oxelösund behövs omfattande åtgärder. Nya bommar och signaler, nya plattformar och pendlarparkeringar i Bettna, Vrena och Stigtomta är en del av vad som krävs. Dyrast, cirka 50 miljoner, blir att lösa mötestrafik på nya spår vid Flens övre.

En anslutning med ett triangelspår från TGOJ-banan ner till Flens station har inte kostnadsberäknats alls.

Läs hela artikeln i onsdagens papperstidning

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om