Reglerna för enskilda vägar kan göras om

I Flens kommun delas bidrag ut till enskilda vägar. Pengarna är en del av Trafikverkets statliga vägbidrag, men nu kan bidraget vara på väg att förändras, något som LRF Flen är kritiskt mot. "Man ställer stad mot land, ytterligare en gång", säger Alexander von Bothmer.

Alexander von Bothmer, ordförande i LRF Flens kommungrupp, är kritisk mot att bidraget för enskilda vägar kan förändras.

Alexander von Bothmer, ordförande i LRF Flens kommungrupp, är kritisk mot att bidraget för enskilda vägar kan förändras.

Foto: Gustav Butlex

Flen2021-06-21 18:05

– Vägstandarden försämras när det inte finns tillräckligt med pengar. Det drabbar dels jordbruket, dels de som bor på landsbygden. Med det nya förslaget försvinner totalt 83 procent av stödpengarna, säger Alexander von Bothmer, ordförande i LRF Flens kommungrupp.

Av Flen kommuns 16000 invånare bor närmare 4000 personer på landsbygden. Det nuvarande bidraget, som uppgår till närmare en halv miljon kronor om året, och utgör närmare tio procent av Trafikverkets statliga vägbidrag, har lett till bättre vägunderhåll och utveckling på landsbygden, menar von Bothmer.

– Det gynnar alla, allt från boende till statskassan, när det flyttar in nytt folk. Trafiken ökar dessutom hela tiden på de enskilda vägarna, framför allt med corona och när man nu turistar i Sverige.

Förslaget till att förändra det enskilda vägbidraget lämnades in av samhällsbyggnadsnämnden förra året. Under måndagen meddelade kommunen att ärendet kommer att skjutas upp. Det var tänkt att nämnden skulle ta beslut om bidraget på tisdagen, men nu ska ärendet arbetas vidare med. I stället kan frågan komma att tas upp i höst.

– Vi behöver sätta oss in det ännu djupare än vad vi har gjort, och se att vi har tänkt rätt i alla delar. Därför kommer jag ta ur det från morgondagens agenda och det kommer inte upp till beslut, säger Greta Suvén (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Det nuvarande förslaget innebär det reglementet avskaffas och ersätts av riktlinjer för hur bidrag till enskilda vägar ska betalas ut. Riktlinjerna ska göra det tydligare för vilka vägar som ska få pengar för underhåll. Samtidigt föreslås vägar som inte uppfyller kraven, få ett mindre bidrag. 

LRF:s ordförande i Flen, tycker dock att förslaget ökar klyftan mellan stad och landsbygd.

– Man ställer stad mot land, ytterligare en gång. Vi betalar redan kommunalskatt och fordonsskatt som det är, och nu får man betala en extra gång bara för att man valt att bo på landsbygden. På lång sikt blir det att landbygden dör ut, när folk inte flyttar in och skolor stängs, säger Alexander von Bothmer. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!