Religionsdebatt i skolan – företrädare svarade på elevernas frågor

Abort, evolutionsteorin och homosexualitet. Så löd några av rubrikerna när niorna på Stenhammarskolan fick ställa frågor till företrädare för olika religioner under en debatt i aulan.

Petter Wingren, Mukunda Das Watting och Abd al Haqq Kielan besvarade elevernas frågor om islam, kristendomen och hinduismen.

Petter Wingren, Mukunda Das Watting och Abd al Haqq Kielan besvarade elevernas frågor om islam, kristendomen och hinduismen.

Foto: Seda Aksoy

Flen2019-04-24 18:12

Det var på initiativ av religionsläraren Mats Richard Ekström som skolan arrangerade eventet, där representanter från Islam, Kristendomen och Hinduismen hade en öppen debatt och frågestund om de olika religionerna med elever i årskurs nio under onsdagseftermiddagen.

­– Vi har ju haft debatter om politik och annat i skolan. Just religion kan vi vara lite rädda att prata om här i Sverige, det är så otroligt privat. Jag tänkte att det vore intressant för eleverna att kunna ställa frågor om just religion öppet. Det är lite som att bryta ett tabu. Jag frågade om det skulle vara intressant, och många tyckte det, sa han.

– Vi hade gärna haft representanter för fler religioner, men att det bara blev tre beror på tidsbrist, sa Mats Ekström.

Innan debatten fick eleverna träffa de olika representanterna i undervisningen och på eftermiddagen tog de plats i aulan för att ställa sina frågor. Debatten inleddes med att samtliga representanter presenterade sig själva. Hare Krishna rörelsen och hinduismen representerades av Mukunda Das Mats Watting från Almviks gård utanför Järna, kristendomen av Petter Wingren, komminister i Flen Helgesta-Hyltinge församling och islam av Abd al Haqq Kielan, imam vid Stora moskén i Eskilstuna.

Den första frågan handlade om synen på homosexualitet och följdes av frågor om allt från hur benägen människan är att påverka sitt öde, till dödstraff, abort och synen på genmanipulering. De flesta av frågorna riktades till samtliga representanter, då många av eleverna var nyfikna på likheter och skillnader mellan de olika religionerna.

– Det blir tydligare att se vad de har gemensamt och vad som skiljer de åt när man får ställa frågor såhär, sa eleven Khaleed Al-alabdulritha.

Kamraten Emil Lamberg höll med.

–Man lär sig mycket när man kan fråga såhär, det är bra att vi fick den här möjligheten, sa han.

Eleven Gidey Zeki tror att öppna debatter kan bidra till att bryta fördomar.

– Det var lärorikt men också bra för att man inte ska ha föreställningar om religioner som bygger på missuppfattningar eller fördomar. Det kompletterar läroböckerna.

– Det var jätteintressant. Människor kan ha olika tolkningar men här får man ett perspektiv, sa Ayesha Younes.

Frågestunden drog ut på tiden då några av eleverna ville ställa flera frågor till representanterna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om