Sångerskan löser mystisk mordgåta – på teater i London

I juli tog sångerskan Emilia Utter sin masterexamen från Royal college of music i London, och flyttade tillbaka till lägenheten i Flen. Nu erövrar hon världsscenerna, såväl som de lokala. "Visst skulle jag vilja få en roll på Metropolitan i New York, men min dröm är att få jobba som sångerska och möta fantastiska människor", säger hon.

Efter fyra år på Royal college of music i London, har sångerskan Emilia Utter återvänt till Flen. Snart väntar världsscenerna, men först uppträder hon på solrosfestivalen i Katrineholm.

Efter fyra år på Royal college of music i London, har sångerskan Emilia Utter återvänt till Flen. Snart väntar världsscenerna, men först uppträder hon på solrosfestivalen i Katrineholm.

Foto: Selma Merdovic

Flen2022-08-12 20:10

Berlin, Stockholm och London. Det kommande året välsignar Emilia Utter flera storstäder med sin röst, men redan i augusti uppträder hon lokalt, på Solrosfestivalen i grannstaden Katrineholm.

– Jag har alltid velat komma tillbaka till Flen, jag har inte velat skapa mig en bas i London, säger Emilia Utter.

Sångerskan beskriver sin längtan till en lugn plats på landet som stort, och minns tillbaka på barndomsåren när hon hade skogen runt hörnet.

– I Flen är det lite rörigt ibland när man tittar ut genom fönstret, det vore skönt att ha en skog där bara, säger hon med ett skratt.

undefined
Efter fyra år på Royal college of music i London, har sångerskan Emilia Utter återvänt till Flen. Snart väntar världsscenerna, men först uppträder hon på solrosfestivalen i Katrineholm.

Innan Emilia Utter fick sin masterexamen från den prestigefulla skolan i London, genomgick hon ett sista prov, där hon sjöng för en jury. Inför provet satte hon ihop ett program med låtar på temat love and pain, kärlek och smärta, som hon trodde skulle gå hem hos juryn. 

– Jag kan inte göra en konsert om jag inte känner att det blir en helhet – det kommer ingen tycka är bra. Så jag planerade ett program som jag själv tyckte om, som kändes meningsfullt och spännande, berättar hon.

Men responsen hon fick efter att hon sjungit var helt oväntad.

– Efteråt kände jag "det här gick väl bra", men jag fick väldens mottagande. Folk hade gråtit och jag hade inte sett det. Jag blev lite chockad när jag såg min coach gråta, säger hon och fortsätter:

– I det ögonblicket kändes det som att allt jag jobbat för verkligen lett till något... Det var ett speciellt ögonblick.

undefined
Emilia Utter tog sin masterexamen från Royal college of music i London i somras.

Under det sista av Emilia Utters fyra år på Royal college of music, arbetade hon med ett mastersprojekt. I höst blir det verklighet – den musikaliska mordgåtan "Murder at the opera" sätts upp på en teater i London.

– Jag gillar att göra mina egna projekt, men det här blev ganska stort. Jag blev inspirerad, och så hände det bara! Sen blev jag ganska chockad när min professor uppmuntrade idén, säger Emilia Utter.

undefined
Det examensprojekt som Emilia Utter arbetat på under ett helt år, Murder at the opera, blir verklighet i höst. "Jag har jobbat hårt med projektet i ett år, och tack vare den utmärkta guidning jag fått så står vi plötsligt inför premiären av projektet. Något jag nästan känner mig förvånad över", säger hon.

Föreställningen började utformas efter att hon missat en välkomstfest som ägde rum på en båt, där ett liveband spelade jazzmusik och besökarnas klädsel följde en klädkod.

– Jag blev ganska ledsen då, och tänkte att jag kanske inte alls kommer att gå på fler sådana fester?, säger hon och fortsätter:

– Då kände jag att jag själv behövde skapa den här omfattande upplevelsen, så jag skrev manuset och har använt andras musik; det blir opera, romanser och filmmusik.

undefined
"Visst skulle jag vilja få en roll på Metropolitan i New York, men min dröm är att få jobba som sångerska och möta fantastiska människor", berättar Emilia Utter om sina framtidsdrömmar.

Musik från James Bond-filmerna, Händel, Vaughan Williams och Elvis Presley står på repertoaren. "Murder at the opera" har premiär den första oktober och utspelar sig på 1950-talet, och publiken uppmanas att bära tidstypiska kläder. De kommer att välkomnas av hovmästaren med orden "Ni är här för att se andra akten av operan, men tyvärr måste vi ställa in föreställningen. Det har skett en allvarlig olycka.” Sedan följer en föreställning där publiken har möjlighet att rösta om vem de tror är boven i dramat.

– Jag körde på och gjorde allt själv, något som jag inte skulle ha valt att göra om jag visste hur omfattande arbetet skulle bli. Men jag har jobbat hårt med projektet i ett år, och tack vare den utmärkta guidning jag fått så står vi plötsligt inför premiären av projektet. Något jag nästan känner mig förvånad över, säger Emilia Utter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!