Det är efter att medarbetare inom en omsorgsverksamhet i Flen slagit larm om missförhållanden som det uppdagats en rad brister i det arbete som några medarbetare utfört – eller snarare inte utfört.
Bland annat ska medarbetare ha struntat i att åka på larm, jobbat på varandras inloggningar och dokumenterat insatser hos brukare trots att man inte varit på plats.
Kommunen har utrett frågan och samtliga anställda vid den aktuella avdelningen har varit avstängda sedan en tid tillbaka.
Håkan Bergsten är kommunchef och säger att man behöver vara självkritisk och se till att det här aldrig händer igen.
– Vi har vetat om att det varit en osund kultur i verksamheten sedan tidigare. Så vi har haft insatser förut och anställt nya chefer för att få ordning på det, säger han.
Vad menar du med en osund kultur?
– Det handlar om hur man som medarbetare förhåller sig, både till varandra och till verksamheten.
Enligt Bergsten har en granskning och en ganska ordentlig utredning nu gjorts.
Hur många har ni stängt av?
– Hela avdelningen, nio personer. Vi valde att ta hela gruppen under utredningens gång. Men det har inte gått ut över brukare utan då har vi satt in annan personal, säger han.
Hur många av de nio är det som misskött sig?
– Det kan jag inte gå in på i nuläget.
Att inte åka på larm låter ju väldigt allvarligt?
– Det kan man lugnt säga.
Huruvida de missade larmen har fått konsekvenser för enskilda brukare kan inte Håkan Bergsten svara på i nuläget.
– Där får vi vänta och höra vad IVO kommer fram till efter deras utredning. Vi skickade iväg anmälan i fredags.
Exakt vad som händer med de berörda medarbetarna är i dagsläget inte bestämt. Men Bergsten menar att han har svårt att se att de kan jobba kvar.
– Vi har gått vidare med dialog till arbetstagarorganisationen. Men från vårt håll som arbetsgivare har vi svårt att se att de kan fullfölja sina åtaganden. Min bedömning är att man brustit så starkt att jag tycker man har gått över en klar gräns i det här fallet. Sen är det inte säkert att vi landar i uppsägning. Det finns olika grader här, allt ifrån samtal och omplaceringar till varningar eller avsked, säger Bergsten.